Millennium (kompletní shrnutí seriálu)
Když se Chris Carter na konci roku 1996 vyjadřoval k tomu, proč vznikl seriál Millennium, řekl doslova: „Existovaly příběhy, o kterých jsem cítil, že je nemohu zařadit do Akt X, protože pojednávaly o skutečných kriminálnících a opravdových lidských zrůdách. Proto vzniklo Millennium.“
Nejsilnější impuls pro vznik nového seriálu ale samozřejmě dala producentská společnost Fox, která si nový projekt od Cartera jednoduše objednala. Není se ani čemu divit, na podzim 1996, kdy dohoda vznikla, stejná televizní stanice vysílala čtvrtou sérii Akt X, která se v tomto období stala televizním superhitem a mezinárodním fenoménem. V zákulisí se hovořilo, že Carter získal atraktivní honorář, kdy měl za každou epizodu inkasovat jeden a půl milionu amerických dolarů. Nový seriál se původně měl jmenovat 2000, nakonec byl ale zvolen název Millennium, který odkazuje právě na nové tisíciletí.
Herci z Akt X v seriálu Millennium | Terry O'Quinn | Randy Stone
Začněme několika suchými fakty, po nichž se na Millennium podíváme hlouběji a zasadíme si jej do kontextu se seriálovým vesmírem Akt X. Základní informací je, že seriál Millennium se skládá ze tří sezón, z nichž první a třetí nabízejí dvaadvacet, zatímco ta druhá třiadvacet epizod. První série byla vysílána od 25. října 1996 do 16. května 1997. Tehdy Millennium získalo vysílací čas v pátek večer, odkud vystrnadilo Akta X, která byla počínaje čtvrtou sezónou přesunuta na neděli. Pilotní epizodu sledovalo v den premiéry rekordních 18 milionů amerických domácností. Pod první sérií se výrazně podepsal Chris Carter se svými nejbližšími spolupracovníky, což je ostatně důvod, proč první řada Millennia svým temným laděním tolik připomíná stejné období u Akt X. Z celkových dvaadvaceti epizod první řady čtyři režíroval David Nutter, jehož filmografii zdobí takové klasiky jako Beyond the Sea či Irresistible. Právě atmosféra těchto dvou slavných epizod je takřka totožná s tím, co nám tvůrci představili v Millenniu. Carter pochopitelně naplno využil sil svého tvůrčího týmu a vložil svou důvěru do rukou těch nejzkušenějších autorů typu Glena Morgana a Jamese Wonga (napsali tři epizody) či Franka Spotnitze (dvě epizody).
S druhou sérií začal Carter svůj vliv na seriál ztrácet. Není se čemu divit, druhá řada Millennia se vysílala od 19. září 1997 do 15. května 1998, kdy Akta X vstoupila do páté sezóny. V té musel Carter o své nejstarší dítko pečovat hned v několika ohledech, kdy krom spletité mytologie finišovaly přípravy na uvedení prvního celovečerního filmu. Nový vzduch však Millenniu prospěl, téměř absolutní volnosti se mohli těšit scénáristé Glen Morgan a James Wong, kteří zajistili scénáře k neuvěřitelným dvanácti epizodám (včetně dvou prvních a dvou posledních). Morgan s Wongem v té době měli dostatek času i tvůrčího prostoru, protože rok předtím byl zrušen jejich ambiciózní science-fiction projekt Space: Above and Beyond, kvůli němuž před lety opustili dokonce samotná Akta X (jejich kuriózní rozlučka v závěru Die Hand Die Verletzt je dodnes nezapomeutelná). Nyní se Morgan s Wongem vrátili v plné síle a těžili z toho všichni, diváci především. Druhé období Millennia však obohatila ještě jedna další autorská ikona.
Od první epizody druhé sezóny se totiž mezi producenty a konzultanty zařadil Darin Morgan. Tento mladší bratr výše zmíněného Glena napsal jedny z nejpopulárnějších epizod Akt X (vzpomeňme na příběhy o Clydeu Bruckmanovi a Jose Chungovi). Ona černohumorná originalita Morganovi nechyběla ani při psaní jeho dvou scénářů pro Millennium. Zatímco v Aktech X jeho epizody režírovala trojice zkušených tvůrců Bowman, Manners a Nutter, v Millenniu si oba své scénáře zrežíroval sám Darin, čímž dokázal do obou příběhů vpravit o to více své esence. První z nich, devátá epizoda druhé série Jose Chung's Doomsday Defense, pochopitelně odkazuje na možná nejslavnější postavu, kterou Morgan zplodil. Na scénu se vrací cynický spisovatel Jose Chung, jehož četná střetnutí s Frankem Blackem nemají chybu. Tu ostatně nemá ani zbytek epizody, která jinak popisuje bláznivé vyšetřování smrti bývalého člena sekty egosofistů. Morgan zdárně paroduje některé prvky známého scientologického náboženského hnutí. V druhé své epizodě, která je jednadvacátým dílem druhé série s názvem Somehow, Satan Got Behind Me, je Morgan snad ještě divočejší. Popisuje setkání čtyř démonů v jedné laciné kavárně, kde si tito čtyři staří známí povídají o rutině, kterou už několik staletí prožívají, když dennodenně přinášejí zkázu svým lidským obětem.
Třetí série byla vysílána od 2. října 1998 do 21. května 1999. V této závěrečné sezóně již není tolik patrný vliv Carterův, ani Wongův a Morganův. Duchovní otec seriálu ale přeci jen napsal několik scénářů, zatímco Wong s Morganem se poroučeli úplně. Scénáristé i režiséři v tomto období se relativně často střídali, a tak celková atmosféra třetí série není tolik ucelená jako v případě prvních dvou. Třetí řada je o poznání akčnější a zdaleka již ne tolik celistvá a kompaktní jako její předchůdkyně. Zajímavá je práce Thomase J. Wrighta, který z celkových šedesáti sedmi epizod seriálu režíroval jednatřicet. Jen ve třetí sezóně zrežíroval rovnou polovinu dílů, včetně toho prvního a posledního. Wright nakonec dostal na starost i definitivní rozlučku s Frankem Blackem v epizodě Millennium na začátku sedmé řady seriálu Akta X. Seriálové Millennium totiž skončilo náhle na jaře 1999 a nedožilo se tak ani příchodu roku 2000. Důvodem byla klesající sledovanost, byť kritika seriál chválila i po třech letech vysílání. Kompletní seznam epizod, včetně dalších informací, nabízí millennium-thisiswhoweare.net, kde se nachází stále aktualizovaná encyklopedie zasvěcená celému fenoménu.
Odlišnosti i spojitosti: Člověk by čekal, že seriály Akta X a Millennium toho budou mít mnoho společného. Opak je pravdou. Tak například se liší základní přístupy, kdy v Aktech X sledujeme dvě hlavní postavy, jejichž názorový rozkol, vedený od samého počátku, se stává ústředním tématem seriálu. V Millenniu není prostor pro skeptika či věřícího a jejich nekonečný střet (byť ten je v Aktech X doveden k dokonalosti a podpořen vynikajícími hereckými výkony obou představitelů). Millennium nabízí de facto jedinou hlavní postavu, se kterou si její autor, Chris Carter, vyhrál. Frank Black toho moc nenamluví. Frank Black se dokonce ani moc neusměje. Frank Black není vlastně ani příliš hezký. Přesto je to postava, která ve vás dokáže vzbudit emoce, jež mnohdy povedou ke značným sympatiím. Je to postava, které brzy začnete upřímně fandit. To vše by se samozřejmě nestalo, kdyby se představitelem hlavní role nestal kvalitní a schopný herec. Tím Lance Henriksen, který Blacka ztvárnil, bez jakýchkoliv pochyb je.
Hlavní postava seriálu Millennium je zkrátka kapitola sama pro sebe. Nabízí se vtipné srovnání obou seriálů – zatímco v Aktech X máme pohledného agenta FBI a sexy bioložku, Millennium nabídne jednoho obstarožního okultistu. Kdo Frank Black vlastně je? Frank Black je forenzní poradce a externí spolupracovník FBI, který dlouhá léta pracuje jako autor profilů masových vrahů. Lze předpokládat, že by si s agentem Mulderem mohl dobře rozumět (ti z vás, kteří si pamatují, že před nástupem na Akta X působil Mulder v oddělení násilných činů a vypracovával zde právě profily vrahů, dostanou malé plus). Je zde však jedna podstatná věc, která Blacka odlišuje. Tou je jeho unikátní schopnost vidět svět očima masových vrahů, vcítit se do kůže pachatelů těch nejohavnějších okultních zločinů.
Oba hrdiny naopak spojuje jistá forma establishmentu, která je buď zpovzdálí sleduje nebo jim přímo dýchá za krkem. U Muldera je to FBI i Syndikát, u Blacka je to skupina Millennium. Frank Black se sice nejprve s členy skupiny schází a spolupracuje s nimi, postupem času se však objevují nové znepokojivé indicie. Ty mají na svědomí scénáristé Wong a Morgan. Právě oni se rozhodli, že významně změní směr seriálu a v období druhé sezóny tak začalo postupné opouštění konceptu masových vrahů a intenzivnější zaměření na intriky a vládní spiknutí okolo skupiny Millennium.
Pokud mohu mluvit, našel jsem zálibu v obou těchto ve finále dosti rozdílných cestách. Nakonec to nejlépe shrnul samotný Carter, který při premiéře seriálu pronesl, že stačí, když vytvoříte bystrého hrdinu a postavíte ho proti temnému pozadí. Vše ostatní už samo přijde, což se ostatně dokonale vyplnilo už v případě Carterova předešlého televizního projektu s postavou Foxe Muldera.
Další odlišnosti už jsou nenápadnější. Zatímco Akta X se primárně odehrávají ve Washingtonu D.C., hlavním městě Spojených států a nervovém centru americké politiky, seriál Millennium se naopak od velkoměst východního pobřeží odvrací a diváka zve na severozápad USA. Frank Black žije se svou manželkou Catherine a malou dcerkou Jordan v útulném žlutém rodinném domku na předměstí Seattlu. Bývalý agent se na toto místo přestěhuje, aby svou rodinu ukryl před nebezpečím běžně číhajícím v potemnělých uličkách velkoměst. Zatímco Frank Black tak žije občas až v nezvyklé rodinné idylce, pro hrdiny z Akt X je rodinný život něčím tak vzdáleným, že i mimozemská civilizace se zdá býti více na dosah.
Nic ale není trvalé, a tak stejně jako v životech Muldera a Scullyové, i v životě Franka Blacka se události pomalu dávají do pohybu a hlavního hrdinu brzy zasáhnou některé osobní tragédie. Bylo by však nanejvýš kontraproduktivní se zde o nich rozepisovat (i přesto, že seriál je téměř patnáct let starý, mohou se mezi vámi nalézat ti, kteří jej ještě neviděli a jimž bych nerad kazil překvapení). Samozřejmě bych vám rád doporučil koupi originálních DVD se seriálem, ale protože v České republice nebyla nikdy oficiálně vydána, nemohu tak učinit. Nalezente-li však epizody v českém dabingu, nelekejte se a dejte jim šanci. Na poměry konce devadesátých let je dabing Millennia vysoko nad průměrem.
Dále by vás mohlo zajímat: Seriál Millennium v knižní podobě
Donnie Pfaster by byl hrdý: Je tedy jasné, že při vytváření základního konceptu se Carter nesnažil zplodit druhá Akta X. Výsledná podívaná je natolik svébytná, že nakonec lze s jistou nadsázkou říct, že krom jmen tvůrců (a geniální hudby) nemá Millennium s Akty X společného zhola nic.
Carter přiznává, že významnou inspirací při vzniku Millennia mu byl detektivní thriller Se7en (1995), který natočil David Fincher. Temná a v závěru skvěle vypointovaná podívaná sleduje nesourodou spolupráci dvou detektivů vyšetřujících sérii brutálních vražd, které inteligentní a precizní zločinec páchá podle výkladu sedmi smrtelných hříchů. Biblická problematika je častým tématem i pro Franka Blacka.
Pokud jde o Akta X, v mysli mnohým vyvstane mistrovská Irresistible z druhé série. Shodou okolností se jedná o epizodu scénáristy Cartera a režiséra Nuttera, kteří posléze měli mnoho společného s úvodem do světa Franka Blacka. Irresistible je unikátní právě v tom, že postrádá prvek nadpřirozena, který je pro Akta X jinak typický, a jeho absenci nahrazuje vcelku všedním strachem, který do diváka svými hrůznými činy pumpuje hlavní záporák a regulérní zrůda jménem Donnie Pfaster. Ten je prachobyčejným vrahem z masa a kostí, zároveň však fetišistou a sexuálním sadistou, což jsou bonusové úchylky, jimiž jsou běžně obdarovány záporné postavy v seriálu Millennium.
Vtip je v tom, že i bez paranormálních jevů, mimozemšťanů a duchů dokáže Millennium budovat hutnou atmosféru nasáklou strachem, zoufalstvím a beznadějí. Zkrátka a dobře: Akta X jsou jenom jedna. Ale to Millennium taky.
Tento článek byl zveřejněn 20.12.2010 v 0:00 v kategorii Seriál Millennium, Shrnující články.
„Vtip je v tom, že i bez paranormálních jevů, mimozemšťanů a duchů dokáže Millennium budovat hutnou atmosféru nasáklou strachem, zoufalstvím a beznadějí.“
To sice dokáže, bohužel od druhé řady už se tam začínají ve větším množství objevovat i paranormální jevy a konspirační mytologii začínají Wong s Morganem modelovat podle Akt X a to seriálu strašně ubližuje…
Podle mne má každá série své kouzlo. Ono nadpřirozeno se už v omezené míře vyskytovalo i v první sérii (myslím že původně měl Chris Carter představu o zlu jako všeobecné entitě (něco jako v 8×17 Empedocles z Akt X), ale pravda v té druhé se Morgan a Wong utrhli ze řetězu.
Každopádně si myslím, že Akta X i Millennium jsou to nejlepší co kdy TV produkce nabídla a jako jediné seriály jsem si je byl ochoten pořídit na DVD.
Moc pěkný článek :).
Mirak a Luki, oběma díky za zajímavé komentáře s vlastním pohledem na věc. Jen tak dál!
Na tenhle případ jsem se těšil celej den, i moje hadí Lara si taky na chvíli přestala žrát ocas a celé si to též pozorně přečetla. Asi jí to nedá a možná že mi bude občas lézt do komentáře…
„Existovaly příběhy, o kterých jsem cítil, že je nemohu zařadit do Akt X, protože pojednávaly o skutečných kriminálnících a opravdových lidských zrůdách. Proto vzniklo Millennium.“ – neznám, ale tím celé Millennium naprosto a jasně vystih!
(Lara: 2000, původní název? Tssfuj, to by vypadalo děsně, samotný Millennium vystihuje oboustranu celého díla!)
Carterova banda o5 zaperlila, když stvořila „temnou stranu“ TXF. Tím myslím, že to Millennko je právěpřevážně zaměřeno na „lidskost“ lidí a alieni maj tak nějak volno. Ta temnota je prostě děsně návyková:-)
Somehow, Satan Got Behind Me – tohle je pro mě takový Post-Moderní Prometheus Millennia, to prostě nemá chybu!!:-))
…„zatímco v Aktech X máme pohledného agenta FBI a sexy bioložku, tak Millennium nabízí jednoho obstarožního okultistu.“ – Lara dostala záchvat syčení, ten smích ji moc pořád nejde.
S tím profilováním… tj, Mulder by večer po práci zašel do Frankova žlutého domu, Jordan by mu přišla otevřít, Catherine by nezapomněla Mulderovi přinést misku se slunečnicovými semínky a místo hraní pokeru by mohli soutěžit kdo udělá lepší profil:-) (Lara říká, že by to mohla být docela zajímavá myšlenková bitva)
Millennium je láska stejně jako XF:-)) Mirak souhlas, s Larou se nám taky nejvíce líbí 1. a 2.SE, temnota dovedená k dokonalosti:-) 3.se už mi příla o mnoho více odtažená, to tajemno, které se prolínalo v předchozích se. se tak nějak ztrácí.
_malá pozn. k download_ na hellspy.com je to celé komplet celé rozdělené na samostatné epizody.
kultx: Lara se ptá, kolik ještě zbývá dní?;-))
Hellios, díky za velmi originální příspěvek Možná bys ale měl dodat, že Lara je tvoje mluvící hadí tetování… to jen aby si lidi nemysleli, že jsi náhodou blázen
Pokud jde o toho Muldera a Franka, tak jsi mě úplně nalákal. Velká škoda, že jsme podobnou scénu nikdy nemohli vidět.
Jinak, hellspy.com jsem přidal do článku, díky moc za tip.
jojoj nádhera, hned ked dorazim z prace začítam sa!mIlenium je kvalita sama, rovnako ako tvoje články, Krycek
Hellios: Tak tetování? Něco jako to v epizodě Akt X 4×13 ‚Never Again‘? :D
kultx: Článek je na úvod povedený, dokonale rozdává karty pro další aktuality na téma Milénia. Já se musím přiznat, že pro mě seriál Milénium není zrovna oddychové a vyžaduje větší soustředění na pochopení, i když toho se také leckdy nedočkám… :D Ale i tak si mě ten seriál něčím získává, asi právě kvůli té přítomné atmosféře a sympatii Lance Henriksena (mimochodem, opět skvělý český dabing Jiřího Plachého)… Já jsem prozatímně skončil u sledování asi třetího dílu druhé sezóny, takže ten zvrat, o kterém je tu řeč, mám nejspíš ještě před sebou…
mrx.friend: mě už zbývá poslední epiz. 3.se, tedý úplněúplný konec, poslední dobou jen sjíždím Millennium, TXF a Krajní meze, a to tahám na free, jelikož si nemůžu dovolit kredit ale jde to vcelku přijatelně:-)
NeverAgain byla prvotní osvícení, ale i tak po dlouhém promýšlení mi dala zásadní impuls Dejna, když mi poslala scany obrázků svého malovaného hada. Ale moje Lara se aspoň nezblázní, tak jako v Millenniu, teda doufám, že ji taky tak nikdy nehrábne:-)
kultx: tj vph, na to už jsem si celekm zvykl:-) Ale pro mrx.frienda bys sem mohl nalinkovat Laru ať se pobaví:-))
kultx: a ta sešlost u Franka s Mulderem… jj, byl by to příjemně strávený večer
díl 1×14 není vůbec nikde k sehnání, ani ulozto ani hellspy, sakra co s tím?
„Vtip je v tom, že i bez paranormálních jevů, mimozemšťanů a duchů dokáže Millennium budovat hutnou atmosféru nasáklou strachem, zoufalstvím a beznadějí.“
Právě že kvůli „nadpřirozenu“ jsem akta x milovala, ale jak to tak čtu, atk pro mě millenium nemá význam, protože postrádá základní essenci kouzla AktX. Děsivých a tísnivých věcí je spousta, ale těch opravdu tajemných, jako AktaX, žalostně málo.
Lenka