Kult X

JEDNOTLIVÉ SÉRIE AKT X
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

KOMENTÁŘ: Nové epizody. Čeho se bojíme?

Revival pokračuje již tento měsíc. Za sebou máme zatím prvních šest dílů, které byly uvedeny v předminulém roce. Zatímco tehdy vzbuzoval restart kultovního seriálu takřka výhradně nadšení, tentokrát jsou ohlasy už zdrženlivější. Není se čemu divit, první fáze revivalu nebyla dokonalá, a to ani zdaleka. Níže si můžete připomenout jeden kritičtější komentář k revivalu, jak jsem jej na tomto místě prezentoval loni.

recenze-mulder-scully-meet-the-weremonster-scully.png

Revival je bonboniéra. Najdeme v ní konspirace i mimozemšťany, desetkrát pohřbeného Kouřícího muže i Williama, komediální epizodu o ještěřím muži i psychicky zhroucenou Scullyovou nad umírající matkou, smích i slzy. Není nejmenších pochyb, že tvůrci chtěli v nové minisérii potěšit maximální množství fanoušků. Je toho však tolik, až to vypadá, jako by si neuvědomovali, že k tomu všemu mají pouze šest epizod. Pokud se totiž snažíte seriál o dvou set dílech vtlačit do série o pouhých šesti epizodách, výsledkem bude s největší pravděpodobností roztříštěnost a chaos. Chaos, ze kterého mohou být zmateni i starší fanoušci, o nových ani nemluvě.

Už jen z tohoto důvodu působí revival mnohem spíš, než jako pokračování původního seriálu, jako jednorázový sváteční speciál, uvedený tu o svátcích halloweenských (Home Again), tu o těch vánočních (Founder's Mu­tation), tu o těch silvestrovských (Mulder & Scully Meet the Were-Monster). Této nesouvislosti padá za oběť mnohé, třeba návrat (lépe řečeno ne-návrat) agentů do kanceláře Akt X, která byla celých devět let středobodem jejich vyšetřování. V revivalu nemá tato událost vůbec žádné kouzlo, ani zaslouženou váhu. Zde se zase vyjevuje problém omezeného rozsahu revivalu, který znemožňuje, aby návrat Muldera a Scullyové do FBI působil dostatečně autenticky. Stačí si porovnat, jak usilovně museli agenti v původním seriálu o Akta X bojovat – kdežto v revivalu jsou jim nabídnuta jak na stříbrném podnosu.

Způsob, jakým jsou Muldera a Scullyová napsáni a následně zahráni, je pak kapitola sama pro sebe. Nelze ani na vteřinu vážně tvrdit, že by David Duchovny a Gillian Andersonová zapomněli hrát, naopak si myslím, že se z nich za těch patnáct let stali ještě lepší herci, než jakými byli v poslední epizodě deváté série. Dovolil bych si však tvrdit, že minimálně trochu pozapomněli hrát Muldera a Scullyovou (nebo že si plně neuvědomili, že už nejsou hosty zábavné talkshow, ale znovu natáčejí Akta X). Jistě, zestárli, a proto nemohou své postavy ztvárňovat stejným způsobem jako před dvaceti lety. Duchovny v nedávném rozhovoru prohlásil, že kdyby hrál Muldera tak, jak před lety, působilo by to zvráceně. Má naprostou pravdu. Přesto se však nemohu zbavit dojmu (a dle stovek komentářů od vás nejsem sám), že Duchovny v roli Muldera působí apaticky, netečně, jako by ho všechno to vyšetřování už vlastně ani nebavilo (pak se můžeme ptát – hlavně scénáristů –, proč se vůbec chtěl vracet do řad FBI). Andersonová je na tom ještě hůře, protože jí scénáristé (z mě stále neznámých důvodů) naordinovali, aby minimálně 60 procent času na obrazovce oplakávala či jinak truchlila za svého syna, matku a kdovíkoho ještě.

Revival se tak k původnímu seriálu má trochu jako nedávný Terminator Genisys ve vztahu ke klasické sci-fi sérii o terminátorech. Ten kvůli řadě nepatřičných, rádobyvtipných poznámek působil jako nechtěná (nebo chtěná?) parodie na první dva klasické sci-fi thrillery. Revival Akt X je na tom přeci jen lépe (tak například herci, kteří v něm hrají, opravdu hrát umějí), ale už jen skutečnost, že mě toto přirovnání napadlo, je vcelku varovná.

Nechci působit příliš ponuře – revival mě ani nezklamal, ani z něj neskáču nadšením (nepočítám-li špičkovou marketingovou kampaň, která reset Akt X už od jeho ohlášení provází). Ani na vteřinu bych nechtěl být v kůži tvůrců, kteří dostali za úkol resuscitovat celosvětový televizní fenomén, plným právem se honosící označením kultovní, který je už patnáct let u ledu. Tvrdím však, že si ve snaze po přílišné inovaci sami házejí klacky pod nohy – což je případ zvláště Cartera, který v závěrečné epizodě popírá samotný „mimozemsko-kolonizační“ charakter původní mytologie.

Navzdory výše řečenému si nové epizody ve finále užívám. Jsem toho schopen ale jen proto, že je ani náhodou nepovažuji za pokračování původního seriálu. A to je nakonec docela škoda.

Tento článek byl zveřejněn 3.1.2018 v 0:00 v kategorii Restart seriálu Akta X.

Komentáře: 14

  1. MlaW napsal(a) 22.4.2017 v 23:52

    Desátá série je jako bonboniéra… která je už 14 let po minimální trvanlivosti.
    Ne, já opravdu chválit nebudu, protože prostě není co. Byl bych schopen něco málo odpustit, kdyby ten paskvil měl na starosti jiný režisér/scénárista, který prostě nepobral původní myšlenku a tak ji nevědomě rozcupoval. Jenže za tím bohužel stojí pán, který tehdy všechno to originální a úžasné dílo sám stvořil. Tehdy vlastně ukázal cestu mnoha jiným, kteří se ho snažili napodobit a měl být na co pyšný.
    I když jsem fanoušek seriálu, tak automaticky nebudu vše odpouštět a popírat katastrofu. Co si budeme povídat, začátek konce už byl druhý film. Akorát si to lidi nepřipouštěli.

    PS: Jedenáctá série bude pravděpodobně už definitivně poslední, desátá měla takovou sledovanost jen proto, že se každý (včetně mě) těšil na návrat legendy a ne na nechtěnou parodii sebe sama. Teď už bude mít většina díváků jasno a těžko udělají znova stejnou chybu. Pravděpodobně ji buď předem odstřelí, nebo ji prostě budou ignorovat (nebudu se divit ani jedné skupině)…

  2. Mirka napsal(a) 23.4.2017 v 12:02

    Moje řeč. „Akta X“ mají to nejlepší už zkrátka za sebou a není to jen tím velkým časovým odstupem. „Desítka“ byla křečovitá, zmatečná a chyběla jí ta správná atmosféra, která tak perfektně gradovala od začátku až do konce v dřívějších sériích. Seriál býval unikátní právě tím, že byl „svůj“ a nenechal si nikým nic diktovat, alespoň zpočátku. Časem se to ovšem stalo otázkou sledovanosti a peněz a to byl začátek konce. Z původního záměru C.Cartera o vytvoření temného, hororového seriálu o paranormálních jevech, konspiraci a mimozemšťanech se tak postupně stal seriál pro širokou veřejnost. Kvalita nahrazena kvantitou, nic neobvykého ve světě showbyznysu. :-(

  3. Angelitos napsal(a) 23.4.2017 v 12:07

    Já na to koukala myslím jen jednou, teď jsem se koukala znovu na všechno, ale vynechala jsem tu 10. Prostě na to nemám chuť ani nervy…možná někdy, ale té 11 se fakt bojím. A mělo by to mít jiný název :D

  4. Mirka napsal(a) 23.4.2017 v 12:48

    Já jsem měla z desítky poprvé šok a neměla jsem odvahu ani chuť se na ni znovu podívat. Asi před měsícem jsem to riskla a zkoukla znovu (teda až na ten příšerný Babylon, ten jsem odepsala nadobro)a už mě to nebylo tak hrozné, asi už jsem rezignovala. Founder's Mutation a Home Again jsou podle mě nejvíc podobné klasickým episodám, ale ještě by to chtělo temnější atmosféru. Ovšem to co udělali s mytologií je k zlosti. Radost jsem měla ale z původní znělky na začátku. Na tu nedám dopustit.

  5. Deshy napsal(a) 23.4.2017 v 14:55

    Já jsem asi vždy byla jedna z mála, které popření mytologie vůbec nikdy nevadilo.
    Asi proto, že jsem na ní nikdy nijak nelpěla. Ani trošku.
    Před začátkem „10.“ série jsem si říkala. Hlavně ať není žádný William.
    Hlavně ať to nepřeženou s trapnými odkazy na dobu minulou.
    Obojího bylo tolik, že to zničilo i to, co bylo dřív vtipné.
    A ještě navíc plné rádoby vtipných komentářů, kterými si asi očividně někdo ze štábu udělal srandu a ono to bylo možná vtipné poprvé, se zavřenýma očima podruhé, ale podesáté už fakt ne.
    Já vtip měla vždy ráda, ale parodie na parodii nebyla vtipná, ale trapná a dětinská(nedivím se, že se Duchovnymu ten scénář líbil, připomínal ten nejhorší balast z Californication).
    A navíc v každém díle byli Mulder a Scullyová rozděleni.
    Tady mi vůbec nejde o nějaké shipperství, ale toto byl seriál dvou hlavních postav a z té interakce těžil.
    Ale oni nejen, že jim dají minimum společného prostoru, ale dokonce tam pro jistotu asi nějakých jiných komerčních zisků ještě dají jiné(a dost stupidní) postavy.
    A když k tomu Gillian Scullyovou netrefila ani trošku a ten scénář, který z ní udělal téměř napůl zhroucenou ženskou bez smyslu života žijící asi jen minulostí, tomu taky nepomohl.
    Jsem hnusná a vím to, sama bych nikdy ničeho kvalitního nenapsala ani řádek.
    Spíš jsem jen chtěla říct, že ani člověku, který vážně nijak nebazíroval na mytologii, to nemá co dát.
    Snad jen to, že to existuje a člověk má teď pořád šanci na něco lepšího.
    Asi jen malou.

  6. Mirka napsal(a) 23.4.2017 v 16:15

    Myslím, že William bude teď Carterovo hlavní eso. Nejdřív se ho potřeboval zbavit, protože se mu nehodil do krámu a teď ho bude rychle tahat z rukávu. Budou ho hledat, aspoň Scully určitě, protože ta už je pološílená steskem. Teď má důvod i kvůli záchraně Muldera.

  7. chrz napsal(a) 23.4.2017 v 18:04

    Z 10. řady jsem byl taky docela rozčarován, ale abych přišel s pózou, kdy 11. řadu budu označovat jako „Revival – druhá fáze“, to by mě teda nenapadlo :) Normálně se tomu říká 10. a 11. série ať si tady vymýšlíte názvy co nejvíc rušící odkaz na původní řady a distancující se od nich. Stejní herci, stejné tvůrci, je to stejný seriál. Pokud nic jiného tak zlí jazykové by museli už 8. a 9. řadu odmítat, když tam chybí Mulder. A největší kritici by odmítali cokoliv po 1. filmu.

  8. Clarissa napsal(a) 23.4.2017 v 20:42

    Nikdy se nezbavím toho radostného záchvěvu, který ucítím při každé zprávě o tom, že se chystá natáčení dalších epizod Akt X a že Mulder a Scullyová opět budou ve službách FBI odhalovat spiknutí a řešit záhadné případy. A přestože i tentokrát budu s nadšením sledovat všechny zprávy o další sérii a pravidelně navštěvovat stránky tohoto skvělého webu, je dost dobře možné, že ve skutečnosti 11. sérii vůbec neuvidím.

    Souhlasím s tím, že nazývat nové díly 10. a 11. série je dost ošemetné. Dokonce bych je ani nenazývala revivalem. Spíše se jedná o restart. S novým dějem a s novými postavami.

    Popření mytologie.

    Zvraty ve filmech dělím na geniální, očekávané a stupidní. To, co předvedl Carter, patří do posledně zmiňované kategorie. Svézt se na vlně toho, co zrovna frčí, a nijak si nelámat hlavu s tím, co se těch 9 sérií pracně budovalo (byť ani tam to nebylo bez zaškobrtnutí) je ve své podstatě strašně laciné a to, že tak činí bez mrknutí oka a bez jakékoli snahy o návaznost, je (alespoň pro mě) ubohé.

    Nové postavy.

    Mulder není Mulderem a Scullyová není Scullyovou. To, co jsme prožili, poznamená každého z nás, ale tyhle nové postavy nemají kromě jména a vizáže s těmi původními pranic společného. Máme tu do sebe zahleděnou ženu, která se utápí v minulosti, kvůli svému osobnímu traumatu je neustále na pokraji zhroucení a jen zřídkakdy je schopna empatie. Mulder je pak apatický, řešit nějaké případy ho celkem viditelně otravuje (proč by to pak mělo bavit nás) a jeho smysl pro humor se svezl do kousavých poznámek, u kterých se člověk pousměje jen sporadicky. Kdyby tyto dvě postavy měly jiná jména a jiné tváře, mohli bychom si je zamilovat?

    Shipperská linie.

    Akta X jsou pro mě mimojiné i největším a nejkrásnějším milostným příběhem. Ano, máme tu Zeffirelliho nehynoucí romeovsko-juliovskou klasiku, ale .. Nevěřím, že by ještě někdy mohla být ve filmu či v seriálu popsána takhle hluboká láska a oddanost. Určitě ne v našem 21. století, které alespoň v seriálové tvorbě tolik holduje tělesnosti. Akta X byla i v tomhle směru mimořádná. Ten vztah se vešel do pohledů a gest a člověk nebyl na pochybách, že by jeden pro druhého bez váhání dali život (doslova), že k sobě navzájem chovají hlubokou úctu, že jsou nejlepšími přáteli, jejichž duševní souznění je takové, že už dávno překročilo jakoukoli myslitelnou mez intimity. A pak se Carter rozhodl tak, jak se rozhodl.

    Ale stejně nepřestanu věřit. A třeba mě nějaká recenze naláká natolik, že se něco odvážím i zhlédnout ;-).

  9. Marketa napsal(a) 23.4.2017 v 21:45

    Ja jsem se pred casem tady vyjadrila,ze dalsi dily nesleduju. Ani za nic. Byla jsem tak rozcarovana revivalem. Ale co naplat, jsem dozivotni zavislak. Uz mam objednanou knizku, cekam na audioknihu a hltam novinky z dalsich priprav serialu. A revival si obcas pustim, ackoliv je mi z nej obcas dost smutno. Prezila bych jinou atmosferu, jinou Scully a Muldera. Ale z ceho mi je smutno, je pocit jakesi „nedomyslenosti“. Mam nekdy pocit, ze CC chtel neco-cokoliv natocit za kazdou cenu, nastolil dejovou linku,u ktere uz ani sam netusi, jak a kam ji povede. A mozna je mu to jedno. Hlavne mit svych 15 minut slavy nad ozivenim legendy.
    Ale i presto mi pokazde busi srdce, kdyz slysim zpravy o novych dilech. Stejne jako mi busilo pred dvaceti lety, kdyz jsem nedockave jako pubescent cekala na devatou vecerni (myslim,ze to bylo utery),nez zacne novy dil. Proste prava laska, uz nejakych 20 let…

  10. mirka napsal(a) 24.4.2017 v 6:15

    Clarissa krásně jsi to napsala, 100% souhlas. :-)

  11. chrz napsal(a) 24.4.2017 v 18:54

    Už v původním seriálu ta mytologie moc nedávala smysl a pak se ji v Pravdě pokusil Carter nějak sešnerovat a kostrbatě povysvětlovat. Teď zas bude pár řad vymýšlet nekonzistence a nějakým závěrečným dílem to zase nějak okecat dohromady :)

    Už 6. série byla dost nestandard a odchýlení od původních zvyklostí, tak se nelze podivovat, že se postavy po 23 letech někam posunuly, a bohužel ne zrovna do zajímavých poloh :) Nakonec by ta myšlenka nového vyšetřovacího týmu nemusela být tak marná, ale vyhejtovali novou dvojici tak, že to těžko budou riskovat.

    Mimochodem, když jsem viděl 10. řadu (né rivajvl nebo ristárt nebo ívntsírís) podruhé a v češtině, připadlo mi to zázračně stravitelnější a byl jsem schovívavější :) Můžete to zkusit.

  12. ?? napsal(a) 25.4.2017 v 8:44

    Mal som cas pustit si iba mytologicke epizody a podla mna az tak povodnu mytologiu nepoprel, len rozsiril. Ono tvrdenie ze Grey nam chceli pomahat ale vlada zneuzila ich technologiu je uz v starsich castiach dokonca v Roswell ep Unnatural a este v jednej sa to spomina ze Grey maju dve skupiny a nejak to nepopiera, ze tu boli pred nami. Potom je skupina Grey ktory chcu presny opak a to vratit sa a kolonizovat o com je vacsina mytologie. Ludia prave cakali pokracovanie tej kolonizacie ale dve epky su na to malo a tocili sa okolo vladneho sprisahania. Cas ukaze kam to bude dalej smerovat.

  13. ?? napsal(a) 27.4.2017 v 8:55

    Carter musel predstavit serial hlavne novym divakom a preto sa podla mna zhrnutie v prvej ep. 10×1 strucne zaobera len castou mytologie / Grey – rebelska frakcia pomaha ludom,zbytky syndikatu – Smooking man sa snazia prevziat vladu pricom vyuzivaju mimozemsku technologiu.

    Ak by rozoberali v uvode celu mytologiu ktora je na niekolko A4 stran tak by to novych divakov zmiatlo a nebolo by to prirodzene.

    To, ze mame v sebe mimozemsku DNA a Grey su prapovodny druh berme teraz ako samozrejmost.

    V povodnej mytologii sa Grey delia na dve frakcie a to Kolonisti a Rebeli.Tzv „dobry Grey“ sa snazia pomahat, resp koexistovat ep. 2×16,2×17,6×20 dokonca bojovali aj proti syndikatu ako Rebeli ep. 5×13,5×14,6×11,6×12

    Frakcia Gray kolonistov sa o kolonizáciu snažila niekolkými spôsobmy pričom sa spojila aj so samotným Syndikátom.Na boj proti Grey rebelom pouzivali prv mimozemskych lovcov a neskor replikantov – supervojakov.

    Nieco ako pozostatok Syndikatu, alebo je to uz len iniciativa Smookingmana,ktora sposobila biologicky utok ep. 10×6. Vieme ze Syndikat prv frakcii Kolonistov pomahal, ale neskor sa snažil vynájsť vakcínu a podrazil ich. Okrem ineho pouzival aj mimozemsku technologiu k vlastnym zamerom ep.3×20,6×4,6×­5,10×1,10×2.

    Cize moj osobny nazor je ze ep 10×1 a 10×6 priniesli len doplnenie jednej casti mytologie a nijakym sposobom tu povodnu nepopreli.

  14. X-tArGeT napsal(a) 29.6.2017 v 13:57

    uplne suhlasim s príspevkom od anonyma, tiez si myslim ze CC to chcel a urcite tomu bude aj v 11.serii ukazat z iného uhla pohladu resp. doplnit v mytologii to co v 9.seriach bolo ukazane iba v náznakoch.
    Ja sa radim tiez medzi tych fans ktori sa tesia vzdy na nieco nove ohladne Aktov X…

Řekněte nám svůj názor!