Kult X

JEDNOTLIVÉ SÉRIE AKT X
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

Akta X

Akta X jsou slavný mysteriózní seriál, který si již před dlouhými lety vydobyl označení kultovní. Protože se celý tento web Akty X již několik let pečlivě zabývá, hodí se na tomto místě přehledně, stručně a výstižně shrnout ty nejzajímavější okamžiky, které nás v devítileté historii seriálu Akta X potkaly. Pravda je stále tam venku!

xfiles-field-where-i-died-black-and-white-001-small.jpg

Kompletní shrnutí: 1. série | 2. série | 3. série | 4. série | 5. série | 6. série | 7. série

Slavný americký seriál Akta X si svoji světovou premiéru odbyl v pátek 10. září 1993, kdy ho ve Spojených státech amerických začala vysílat stanice Fox. V České republice bylo vysílání zahájeno jen o necelé dva roky později, v pátek 26. května 1995 na TV Nova. Chris Carter, tvůrce Akt X, představil dvojici agentů FBI, Foxe Muldera (David Duchovny) a Danu Scullyovou (Gillian Andersonová), kteří vyšetřují odložené a nevyřešené případy, uložené v archivech FBI pod složkou Akta X. Autoři seriálu pro diváky krom samostatných, víceméně uzavřených epizod, v nichž agenti pronásledují tajemné sekty, mutanty, vlkodlaky, upíry a podobné zrůdy, připravili rozsáhlou mytologii, která pojednává o únosu Mulderovy sestry Samanthy a o propletené vládní konspiraci. Seriál byl vysílán od září 1993 do května 2002 a v 9 sériích bylo natočeno 201 epizod.

V devadesátých letech minulého století se z Akt X stal televizní fenomén, který fascinoval desítky milionů diváků. Akta X byla seriálem nejen mimořádně divácky úspěšným, ale také kritikou oceňovaným. Z celkového počtu 141 nominací na nejrůznější televizní ceny byl seriál oceněn v 61 případech. Akta X získala řadu prestižních ocenění, mezi nimi šestnáct cen Emmy a pět Zlatých glóbů. Seriál si odnesl celkem tři Zlaté glóby v hlavní kategorii televizní dramatický seriál, a to v letech 1995 (za druhou sérii), 1997 (za čtvrtou sérii) a 1998 (za pátou sérii). Další dva Glóby obdrželi oba představitelé hlavních rolí, a to v roce 1997. Tou dobou vznikl nový Carterův mysteriózní seriál Millennium, v němž tvůrci pokračovali s podobnými tématy.

Období největšího diváckého úspěchu, během kterého Mulder a Scullyová navštívili i seriál Simpsonovi, uzavřela filmová Akta X, kterých se seriál dočkal v roce 1998 po odvysílání prvních pěti sérií. I přesto, že na jednotlivých epizodách spolupracovali tvůrci takových zvučných jmen jako je Stephen King či William Gibson, sledovanost začala v období sedmé série klesat. Nepomohlo ani oživení v podobě zbrusu nového seriálu The Lone Gunmen, ve kterém se do centra dění dostala populární trojice Osamělých střelců. Krize se na jaře 2000 prohloubila ještě víc, když Duchovny ohlásil odchod ze seriálu.

Postava Scullyové tak potřebovala nového partnera, kterým se stal agent John Doggett, ztvárněný Robertem Patrickem (terminátorem T-1000 z legendární sci-fi Terminator 2: Judgment Day). I přesto, že se osmá a devátá série nesly v duchu návratu k tajemným kořenům seriálu, Aktům X se již staré slávy dosáhnout nepodařilo a tvůrci se rozhodli seriál k 19. květnu 2002 definitivně ukončit. Po šesti letech od ukončení, 25. července 2008, se seriál dočkal druhého celovečerního filmu, který se však vydal dosti odlišným směrem, a tak pro mnohé fanoušky znamenal hořké zklamání.

xfiles-ebe-mulder-scully-small.jpg

Chris Carter. Jeho jméno si zapamatujte, protože je to právě tento talentovaný autor, který celému projektu vdechl život. Onen prapůvodní koncept o dvou agentech FBI, kteří řeší nevyřešené a odložené případy, přičemž odkrývají rozsáhlou vládní konspiraci, pochází právě z jeho hlavy. Všechno začalo v roce 1992, kdy Carter napsal pilotní film, pro který vytvořil zajímavou ústřední dvojici agentů FBI Foxe Muldera a Dany Scullyové. Do hlavních rolí byl obsazen televizní herec David Duchovny a zcela neznámá Gillian Andersonová. Tu si nakonec prosadil i přesto, že lidé ze společnosti Fox byli původně proti obsazení této čtyřiadvacetileté zrzky (chtěli „taller, leggier, blonder and breastier“ ženskou, řekla později Gillian v jednom rozhovoru). Když zástupci Foxkvětnu 1993 zhlédli pilotní film (který stál 2 miliony dolarů a natáčel se dva týdny v březnu 1993), byli nadšeni a uvolnili Carterovi prostředky i finance pro natočení zbylých epizod první série.

Když Akta X odstartovala, bylo nepříliš zkušenému Carterovi 37 let. Když se seriál stal mezinárodním superhitem, který vyloupil Zlaté glóby a ovládl televizní obrazovky po celém světě, bylo mu čerstvě 40. Je až s podivem, že všechno toto s přehledem ustál a – i když se objevilo snad tisíc příležitostí – nikdy neměl potřebu ventilovat názory na svoje spolupracovníky do médií. To on si před celým studiem vydupal Gillian Andersonovou, když všichni ostatní chtěli v její roli prsatou blondýnu. To on až do poslední chvíle odmítal pokračovat bez Davida Duchovnyho, a to i přesto, že jejich vzájemný vztah neměl vždy na růžích ustláno. Neúnavnost, nesmírná pracovitost, veliká profesionalita – tak charakterizují Chrise Cartera jeho kolegové z Akt X.

Hned po schválení dalších nových epizod začal Carter do tvůrčího týmu přijímat nové tváře, přičemž každý režisér, scénárista i technik (jejichž celkový počet se nakonec rozrostl na několik stovek) museli projít nelehkou „přijímací zkouškou“, řízenou samotným Carterem. Během prvních tří let se tak součástí nejužšího tvůrčího týmu stala dnes již zvučná jména jako jsou Frank Spotnitz, Vince Gilligan, Darin Morgan, Glen Morgan, James Wong, Howard Gordon, David Nutter, režisér celovečerního filmu Rob Bowman nebo režisér více než 50 epizod Kim Manners.

xfiles-anasazi-david-duchovny-small.jpg xfiles-anasazi-gillian-anderson-small.jpg

:: Přečtěte si vyhlášení dvacítky nejlepších epizod seriálu Akta X ::

Natáčení se naplno rozběhlo v létě 1993 v kanadském Vancouveru a jeho blízkém okolí. Právě okolí Vancouveru seriálu svědčilo zejména pro své „idylické“ podnebí – mlha, déšť, lesy, bahno. Chris Carter v mezičase založil svou vlastní producentskou společnost Ten Thirteen Productions, která společně s 20th Century Fox seriál Akta X celých devět let produkovala. Po dohodě štábu s herci došlo v polovině roku 1998 ke stěhování, během kterého se natáčení přesunulo ze zmrzlého kanadského Vancouveru do slunného amerického Los Angeles. Jedním z nejvýznamnějších spolutvůrců seriálu se tou dobou stal Frank Spotnitz, producent a scénárista, který společně s Carterem připravil propletenou mytologii seriálu. Spotnitz momentálně ovládá producentskou společnost Big Light Productions, která se prostřednictvím svého komunitního serveru pokouší na internetu sdružovat fanoušky všech předešlých projektů.

xfiles-ebe-mulder-deep-throat-small.jpg kultx-xfiles-mark-x-small.jpg

1. – 4. série (1993 – 1997): Vysoká kvalita, rodící se kult

První série Akt X byla v roce 1993 vším možným, jen ne očekávaným přírůstkem do podzimní skladby severoamerické televizního vysílání. Ne že by zdejší televizní publikum už tehdy neznalo žánr science fiction hororu: Alfred Hitchcock Presents (1955–1962), The Twilight Zone (1959–1964) a Kolchak: The Night Stalker (1974–1975) jsou zářnými příklady pestré mysteriózní minulosti. Zároveň se však jedná o tituly z let padesátých až sedmdesátých, tedy z období televizního středověku, které mladé generaci na sklonku století už nic neříkaly. V osobě Chrise Cartera, který v sedmdesátých letech dospíval, se tak obě údobí spojila a Serlingovo opus magnum i kultovní americká série Kolchak se pro jeho nový seriál staly nejvýznamnější inspirací.

Hlavní hrdinové jsou zřejmě tou největší anomálií, která Akta X tolik odlišovala od zbylé televizní produkce své doby. V našem případě jimi nejsou svalovec v dobře padnoucím obleku a blondýna, bujnost jejíhož poprsí jí znemožňuje výhled. Akta X nám představují samotářského psychologa, zaměřujícího se na profilování sériových vrahů, a špičkovou forenzní patoložku, která nosí brýle. Aby tvůrci postavy alespoň trochu přiblížili obrazu průměrného Američana, vybavili Muldera lehkým stihomamem, bezbřehou láskou k pornu a nezlomnou vírou v konspirační teorie o spolupráci americké vlády s mimozemšťany. Scullyová tu je, aby zdivočelá tvrzení svého partnera usměrňovala, zpochybňovala a popírala. Vztah obou agentů, který byl původně zamýšlen jen jako doprovodný jev jejich vyšetřování, se brzy stal motorem příběhu a pro mnohé jediným důvodem, proč Akta X týden co týden sledovat.

Tématem první série, potažmo celého seriálu se vedle mimozemských bytostí (Fallen Angel, E.B.E., The Erlenmeyer Flask) stávají masoví vrazi (Beyond the Sea), mutanti (Squeeze), vlkodlaci (Shapes), hříčky přírody (The Jersey Devil), lidé s nadpřirozenými schopnostmi (Eve, Fire, Miracle Man) či paranormální jevy obecně (Shadows, Genderbender, Young at Heart). Všechno případy odehrávající se v různorodých lokalitách napříč Spojenými státy od lesů státu Washington na západě po ulice hlavního města Washington na východě. Jediný aspekt, kde první série ve srovnání s ostatními znatelně ztrácí, je mytologie, která se omezuje pouze na mimozemské únosy, navíc jen povrchně. Témata mimozemských implantátů, armádních experimentů, černého oleje a vládní konspirace, vedené Syndikátem, na svoje objevení teprve čekají.

Druhá série se k té první má jako každé pokračování – je větší, dražší, výpravnější, odvážnější a delší, má pětadvacet epizod, tedy o jednu víc, než série předešlá. Mytologické epizody tentokrát už tvoří klasické dvojdíly, v některých případech dokonce trilogie (např. díly s Duanem Barrym). Totožné zůstává jen pojetí samostatně stojících epizod, které nadále přicházejí s titulkem monster of the week, tedy příšera týdne. Toto všeobjímající označení (mimo Akta X existují též varianty villain of the week či freak of the week) zahrnuje jak monstra z oblasti science fiction, mimozemské lovce, upíry, mutanty, parazity, přízraky, paranormální jevy, tak bestie docela lidské, jako jsou masoví vrazi, sadističtí fetišisté, nebezpeční blázni, cirkusové zrůdy, vesnice kanibalů či středoškolští učitelé se zalíbením v okultismu.

Stále se vracejícím motivem při tvorbě druhé řady bylo těhotenství Gillian Andersonové, které takřka revolučním způsobem zasáhlo do samotného příběhu Akt X. Aby představitelka agentky Scullyové mohla v klidu porodit, byla Scullyová v seriálu unesena mimozemšťany, což se následně stalo hlavním tématem nejen druhé řady, ale celého seriálu až do jeho deváté série. Díky produkčním kouzlům tvůrců seriálu (a díky tomu, že si čerstvou matku průběžně vozili na místo natáčení) chyběla herečka nakonec pouze v jediné epizodě. Dcera Piper přišla na svět v září 1994, v měsíci, kdy druhá řada v televizi premiérově startovala.

V druhé sérii se Akta X definitivně konsolidují jako multižánrový televizní projekt, kde komedii střídá drama, detektivka přechází v horor a politický thriller se mísí s paranormálními jevy. Nikdy se tak neděje v rámci jediné epizody, konkrétní příběhy jsou povětšinou žánrově jasně vymezené. Nebývalá rozmanitost a žánrová pestrost je to, co druhou sérii od té první jasně odlišuje.

Posuďte sami: Little Green Men je typicky mytologický mix politiky a mimozemské tématiky, The Host je klasická monster of the week záležitost, Blood je detektivka s naléhavým sociálním podtextem, Sleepless je temný thriller i obžaloba surovosti války, která je krutá k obětem i jejím vykonavatelům, 3 je upírská story ze současného Los Angeles, Firewalker je sci-fi po vzoru Vetřelce, Red Museum vypráví o náboženské sektě, která může spasit celé město, Excelsis Dei je působivou směsicí společenského dramatu a duchařského hororu, Aubrey je ponurý detektivní thriller o ženě, kterou pronásledují vize vražd, jenž se staly před půlstoletím, Fresh Bones je horor z haitského uprchlického tábora, kde kvetou voodoo praktiky, Fearful Symmetry svérázným způsobem zpracovává téma experimentování na zvířatech, Død Kalm je depresivní sci-fi, ve kterém tajemný experiment zrychluje běh času, Humbug je černá komedie o cirkusových zrůdách, mezi kterými se ukrývá vrah, The Calusari je sugestivní příběh o posednutém chlapci, vzdávající hold Vymítači ďábla, F. Emasculata je to samé pro Smrtící epidemii s Dustinem Hoffmanem v hlavní roli a konečně Soft Light vypráví příběh vědce, z jehož stínu se stává černá díra.

Třetí série nabídla fanouškům 24 velmi různorodých epizod. Málokdo si uvědomuje, jak zásadně se tato sezóna podepsala na následujícím vývoji celého fenoménu Akta X – ať už se jedná o strukturu seriálu či jeho příběhovou linii. Vůbec poprvé v historii Akt X nám byl představen tajemný Syndikát, tajná organizace uvnitř americké vlády, která před desítkami let navázala spolupráci s mimozemskou civilizací. Skrze Syndikát a celou řadu souvisejících témat nám byla prezentována důkladně propojená mytologie seriálu, hlavní příběhová kostra Akt X, která na rozdíl od samostatně stojících epizod je „na pokračování“. Pravidelnou součástí každé série se od té třetí staly také humorně laděné epizody, které postupem času získaly mimořádnou popularitu. Vše se podepsalo na sledovanosti Akt X, která v období 1995 – 1996 zaznamenala rekordní nárůst, což vedlo nejen k sérii čtvrté, ale také k distribuci Akt X do celého světa, a to včetně České republiky (kde jsme se Akt X dočkali vůbec poprvé 26. května 1995 na tehdy vzkvétající televizní stanici Nova).

Čtvrtá série s sebou přinesla několik novinek – v příběhu mytologie jsme se rozloučili s jednou hlavní postavou, abychom přivítali charakter zbrusu nový. Akta X se ve čtvrtém roce své existence stala o poznání temnějšími, což se setkalo s ještě grandióznějším diváckým přijetím, než kdykoliv předtím, a premiérová epizoda čtvrté série se stala nejsledovanější ze všech dosud uvedených. Je toho však mnohem víc – od vraždících mytologických včel, přes epizodu věnovanou Kouřícímu muži až po návrat Glena Morgana a Jamese Wonga – takže neztrácejme čas a pusťme se do toho.

Stejně jako ve třetí sérii dostává i nyní mytologie obrovský prostor, který je však vzhledem k její mimořádné komplexitě zcela zasloužený. Zatímco v předešlém roce se urodilo sedm mytologických epizod, ve čtvrtém období jich bylo o jednu více. Mytologie ve čtvrté sérii se může pochlubit dosud nejvyššími rozpočty na každou epizodu, což se samozřejmě odráží ve velkoleposti jednotlivých dílů. V tomto ohledu je nejzajímavější dvojice dvojdílů z poloviny série. V epizodách Tunguska a Terma si agent Mulder se zrádným Krycekem udělají dovolenou v jednom parádním ruském gulagu. Zde podstoupí mučení a také nákazu mimozemským černým olejem, kterého v této epizodě čeká velký comeback poté, co se naposledy objevil v polovině třetí série. Cesta do Ruska je pro mytologii Akt X velmi podstatná a její důležitost se projeví ještě na přelomu šesté a sedmé série (viz Biogenesis a její pokračování). V dalším mytologickém dvojdílu – Tempus Fugit a Terma – se na scénu opět vrací staré dobré mimozemské únosy a s nimi Max Fenig, šílenec do UFO, kterého jsme poznali v epizodě Fallen Angel z první řady. Tempus Fugit je společně se svým pokračováním jednou z nejdražších epizod seriálu a mimo jiného obsahuje wow momenty jako je obří letecká havárie či famózní mimozemský únos přímo z paluby letícího dopravního letounu.

carter_davis_lea_xfiles_the_end_b_small.jpg carter_davis_lea_xfiles_the_end_a_small.jpg

5. – 6. série (1997 – 1999): Stagnující kvalita, fantastická sledovanost

Pátá série je zajímavá hned v několika ohledech. Ačkoliv slavila významné úspěchy v oblasti sledovanosti, je to první sezóna Akt X, ve které se zřetelně střídají vysoce nadprůměrné epizody s těmi méně povedenými. Přesto i v tomto období zůstali Mulder se Scullyovou miláčky publika i kritiky, čemuž odpovídá i Zlatý glóbus pro nejlepší dramatický seriál. I navzdory tomu, že tato série nabízí jen 20 epizod, tedy s devátou sérií nejméně v historii seriálu, nebránilo to tvůrcům, aby pokračovali s jejich zajímavou hrou v mytologii. Krom nových informací o Syndikátu a mimozemské kolonizaci nám dokonce představili několik nových postav.

S tímto obdobím je úzce spojeno několik událostí, které jsou dobře známy i těm, co nikdy nebyli pravidelnými diváky Akt X. Vedle náročné přípravy prvního celovečerního filmu, na nějž měl Chris Carter zálusk již od druhé série, zde bylo obdobně náročné stěhování celého štábu ze zamrzlého kanadského Vancouveru do slunného amerického Los Angeles. Abych neopakoval již dávno řečené, odkáži vás na recenze zřejmě nejviditelnějších epizod celého tohoto období: Detour, Bad Blood, The Post-Modern Prometheus, Kill Switch či Folie à Deux, které mimochodem všechny patří do exkluzivního klubu dvacítky nejlepších epizod celého seriálu. Na druhou stranu tento článek zde není proto, aby otrocky popisoval jednotlivé epizody, na následujících řádcích se tak na celou pátou sezónu podíváme komplexněji, abychom viděli, na jakém pozadí jedny z nejslavnějších epizod seriálu vznikaly.

Pátá série skončila v neděli 17. května 1998 a přesně měsíc poté do kin dorazil veleúspěšný první celovečerní film, na který od podzimu 1998 navázala série šestá. Málokdo dnes ví, že nezbývalo mnoho a šesté série bychom se nikdy nedočkali. Původním plánem Chrise Cartera totiž bylo natočit pět seriálových sezón a poté už jen pokračovat sérií celovečerních filmů, v nichž by byla mytologie postupně uzavřena. V průběhu třetí až páté sezóny se však z Akt X stal obrovský hit, a tak producentská společnost Fox nesvolila své výdělečné dítko jen tak utnout. Chris Carter nakonec souhlasil, později svoji další účast na seriálu potvrdily i dvě hlavní herecké hvězdy. Je otázkou, jak by Akta X s takovou strukturou vlastně vypadala, a tak se dnes můžeme už jen domýšlet, jaké by to asi bylo, kdybychom touto dobou čekali již na čtvrtý nebo pátý celovečerák.

Šestá série to měla jednoduché. Na podzim 1998, kdy byla tato série připravována ke svému vysílání, se mohla Akta X pochlubit všeobecnou popularitou nejen na území Spojených států, ale i v zemích Evropy a Asie. Pátá série byla zatím nejúspěšnější v celé historii seriálu, což ještě umocnil příchod Akt X na stříbrná plátna ve formě celovečerního filmu, který jen během léta vydělal přes 180 milionů amerických dolarů. Nové zástupy fanoušků a globální zájem o seriál tak po právu daly tvůrcům volné ruce. Lidé kolem Chrise Cartera na to zareagovali rozhodnutím, že nebudou troškařit a v nadcházející sezóně si zaexperimentovali tak, jako ještě nikdy předtím. Výsledkem bylo zvýšené množství velmi netradičně pojatých příběhů, které zcela vytěsnily ony konzervativně zpracované hororové epizody ze čtvrté a páté sezóny.

Nejvýraznější odlišností, související se stěhováním, jsou zbrusu nové lokality, v nichž se jednotlivé epizody odehrávají. Hned první samostatně stojící díl Drive představuje Muldera jako rukojmího, který je nucen se svým únoscem podniknout divokou jízdu napříč státem Nevada. Byla by však veliká chyba, kdyby kalifornskou poušť tvůrci nevyužili ještě o poznání víc, a tak hned v následujících epizodách se agent Mulder pod bizarním utajením dostane do přísně tajné a vojskem střežené základny Area 51 v nevadské poušti (Dreamland). Zrovna slavná Oblast 51 je jedním z míst, na která bychom se v předcházejících pěti letech dostali jen ztěžka.

Nejde tu však pouze o přirozené exteriéry, ale taktéž o nejrůznější studiová kouzla. Nezapomínejme, že jsme v Los Angeles, ve městě filmu a iluze, a tak není problém vydat se například na luxusní britský parník Queen Anne (Triangle), do obřího vojenského hangáru z 2. světové války (One Son), případně na hurikánem (a mořskou příšerou) zasaženou Floridu (Agua Mala). Vynikající sledovanost a stále rostoucí popularita umožnila tvůrcům realizovat ty nejvýpravnější epizody, které kdy v Aktech X vznikly.

Poprvé za šest let se Akta X dočkala vlastní speciální vánoční epizody s všeříkajícím názvem How the Ghosts Stole Christmas. Scénárista a režisér epizody Chris Carter sebral osvědčené ingredience a vyslal Muldera se Scullyovou na Štědrý večer do opuštěného domu „kdesi v Marylandu“, aby vyšetřili okolnosti sebevraždy, kterou na tomto místě měli spáchat dva mladí milenci před osmdesáti lety. I přesto (nebo možná právě proto), že se takřka celá epizoda odehrává pouze v potemnělých kulisách gotického panství, se jedná o výpravný skvost. Hudba Marka Snowa, který se nechal inspirovat klasickými vánočními symfoniemi Josepha Haydna, celé dění bravurně podkresluje a dopomáhá tomu, že vánoční Duchové jsou podáni s tak odzbrojující atmosférou, že jen těžko nacházejí srovnání s čímkoliv dalším v Aktech X. Je úkolem nanejvýš nelehkým představovat tuto epizodu komukoliv, kdo ji neviděl. Stejně jako každé velké dobrodružství, které se odehrává zvláště v našich srdcích, i toto se musí zažít na vlastní kůži. How the Ghosts Stole Christmas je příběhem, který otevírá hluboká existenciální témata. Je to příběh, který o Mulderovi, Scullyové a jejich vztahu, o jejich vzájemné důvěře i dosud nevyslovené lásce řekne víc, než všechny ostatní epizody dohromady. Je to příběh smutný i krásný, hořký i sladký, přesně takový, jaké umí být samy Vánoce.

within_nataceni_a_small.jpg within_nataceni_d_small.jpg

7. – 9. série (1999 – 2002): Období úpadku a následné znovuzrození…

Sedmou sérii lze bez jakýchkoliv pochybností označit za období největší krize seriálu, a to i navzdory tomu, že pokračovala ve velmi podobném duchu jako série předcházející. Objevilo se v ní hned několik rozpačitých trapně-humorných epizod, ale i pár naprostých propadáků. S klesající kvalitou jednotlivých epizod šla nemilosrdně ke dnu sledovanost a zatímco šestou sérii sledovalo průměrně 17 200 000 domácností, u sedmé byl průměrný počet domácností na jednu epizodu již 14 200 000. Problémy se však v této době netýkaly pouze klesající sledovanosti, ale také samotného natáčení, v jehož průběhu se objevily rozpory mezi samotnými tvůrci.

Řeč je především o Davidu Duchovnym, který byl již nekonečným natáčením Akt X unaven, a tak se v průběhu sedmé série nechal slyšet, že v natáčení další případné sezóny už pokračovat nebude. Krom toho zde byl ještě právní spor, ve kterém Duchovny kvůli jistým nesrovnalostem zažaloval producenty Akt X, čímž se žaloba nepřímo dotkla tvůrce seriálu Chrise Cartera. Detaily této kauzy nejsou bohužel dodnes známy a ví se jen tolik, že kvůli celému incidentu značně ochladl vztah mezi Carterem a Duchovnym.

Debaty o další sezóně začaly na jaře 2000, během natáčení posledních epizod sedmé řady. Všichni tři hlavní aktéři – především pak Carter a Duchovny – měli své představy a požadavky, ze kterých nechtěli ustoupit. Zatímco Andersonová měla podepsanou smlouvu i na osmou sérii, Duchovny se na dalším pokračování již nechtěl nijak podílet (na rozdíl od své seriálové partnerky nebyl vázán žádnou smlouvou). Do toho všeho ještě vstoupila společnost Fox, která žádala, aby Akta X pokračovala, ať už s Duchovnym nebo bez něho. S tím zase nesouhlasil Chris Carter, který pro osmou sérii chtěl mít k dispozici oba své hlavní svěřence. Duchovny nakonec přišel s kompromisním návrhem, že by se objevil jen v několika epizodách osmé série, na což po určité době přistoupili zástupci společnosti Fox i Carter.

V úterý 16. května 2000 bylo oznámeno, že Akta X budou pokračovat i osmým rokem, o den později Duchovny potvrdil, že se objeví v rovné polovině epizod. S odstupem času lze říct, že Duchovnyho částečný odchod celému seriálu prospěl. Tvůrci tento problém vyřešili stejně jako v případě těhotenství Gillian Andersonové v roce 1994 a Muldera nechali jednoduše unést mimozemšťany. Ladění celého seriálu se tak mohlo stát podstatně temnějším, což tvůrcům umožnilo v osmé sezóně vzdát hold nejslavnějším thrillerům z prvních dvou sérií Akt X.

scully_doggett_smiles_small.jpg

Protože se tvůrci rozhodli, že Muldera unesou mimozemšťany, potřebovala agentka Scullyová narychlo sehnat nového parťáka. V úterý 17. července 2000 získal roli nového agenta FBI Robert Patrick. Přesně za týden, v úterý 25. července 2000, začalo natáčení první epizody osmé série. Ta byla uvedena v neděli 5. listopadu 2000 s velmi solidní sledovaností 15 900 000 amerických domácností. Reakce na působení Roberta PatrickaAktech X ze strany skalních příznivců byly v prvních měsících téměř nenávistné a jen málo lidí bylo ochotno na „nového Muldera“ přistoupit. Patrick se však své nelehké role zhostil na výbornou a nakonec i on získal své příznivce. Fandové si totiž až posléze uvědomili, že Doggett neměl být novým Mulderem nebo někým, kdo měl tohoto legendárního agenta nahradit. Doggett byla zcela nová postava – silná, zajímavá, charismatická a především úplně nezávislá na jakémkoliv předcházejícím dě­ji.

Osmá série se tak překvapivě stala jednou z nejlepších sezón Akt X. I přesto, že sledovanost stále klesala, stanice Fox si objednala sérii devátou. Zatímco Gillian AndersonováChris Carter měli smlouvy podepsané déle než rok, David Duchovny odmítl již znovu nastoupit na scénu. Krom toho byl hned od první epizody deváté série cítit nenápadný ústup agentky Scullyové do pozadí. Najednou to byl Patrickův Doggett, kdo potřeboval parťáka. Tím se stala agentka Monica Reyesová, kterou ztvárnila americká herečka Annabeth Gishová.

Ačkoliv kvalita jednotlivých epizod v osmé a částečně i deváté sérii strmě stoupala, sledovanost zase nemilosrdně padala dolů a devátou řadu tak průměrně nesledovalo ani 10 milionů amerických domácností. Již v lednu 2002 tak bylo jasné, že Akta X právě procházejí svou poslední sezónou. Závěrečnou epizodou seriálu se stala dvouhodinová The Truth, do které samozřejmě přijal pozvání i David Duchovny. Poslední klapka padla 24. dubna 2002 odpoledne, závěrečná epizoda seriálu byla vysílána o tři týdny později, 19. května 2002.

the_truth_xfiles_celebrate_small.jpg

Pokud Akta X neznáte, pak se tu pro vás naskýtá takřka neopakovatelná příležitost. Příležitost se výborně pobavit a nechat se pohltit kultovním fenoménem, což je označení, které si tento seriál i po letech rozhodně zaslouží. Akta X jsou strhující a dramatická. Je to příjemná zábava, vzrušující podívaná a především velký kus skvěle odvedené práce.

Nekonečné bravo a poděkování všem, kteří tento seriál připravili!