Kult X

JEDNOTLIVÉ SÉRIE AKT X
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

9×16 Release (recenze)

předcházející epizoda 9×17 William | následující epizoda 9×18 Sunshine Days 

režie Kim Manners | scénář David Amann | premiéra v USA 05.05.2002 | v ČR není | český název Vysvobození | hodnocení 100% další názory zde 

Ve školícím středisku soudní analýzy přednáší Scullyová mladým kadetům o ohledávání stop na tělech obětí vražd. Je unesena bystrostí kadeta Hayese a jeho postřehy pomůžou FBI v sestavování profilu možného pachatele. Za Hayesem přichází Doggett a žádá o radu ohledně devět let starého případu vraždy jeho syna. Kadet mu řekne, že oba případy spolu souvisejí. Nicméně Doggettova ex-manželka pravděpodobného pachatele, kterým je trestaný zločinec Regali, neidentifikuje. Rovněž zástupce Follmer ho jako viníka neuznává. Najevo však vyjde, že se Regali s Follmerem znají. Jejich spor a pokus o vydírání končí Regaliho smrtí.

release_b.jpg release_c.jpg release_d.jpg

9×16 Release je jedna z nejlepších epizod seriálu Akta X. Ačkoliv se po příběhové stránce jedná o strhující detektivku, Release režiséra Kima Mannerse vyniká především v technické oblasti. Hudba, kamera, režie celkově – vše je doslova bravurní jako v těch nejlepších mytologických epizodách tohoto seriálu.

Začněme ale příběhem, který se velmi podobá epizodě Closure ze sedmé série. V řádně spletité zápletce totiž dochází k jednomu z definitivních rozuzlení, kterých v Aktech X nenacházíme zas až tolik. Tentokrát se však netýká Mulderovy sestry Samanthy (kterou agent pohřbil ve zmíněné epizodě ze sedmé řady), ale Doggettova syna Luka. Již na začátku osmé série (poprvé v Invocation, pořádně až v Empedocles) jsme se v jemných náznacích postupně dozvídali, že Luke Doggett byl Doggettův syn, který na začátku devadesátých let záhadně zmizel, přičemž byl posléze Doggettem a Reyesovou nalezen mrtev. Únosce se však Doggettovi nikdy nepodařilo vypátrat, což mělo za následek jeho odchod od newyorské policie a z toho plynoucí vstup do FBI, kde byl agent přidělen ke Scullyové na Akta X. Zde se stalo něco, co by zatvrzelý skeptik Doggett nikdy nečekal – právě v souvislosti s jedním z případů Akt X se k únosci svého syna dostal tak blízko, jak se mu to dosud ještě nikdy nepodařilo. Zda-li vraha nakonec i dopadl, to už zjistíte v epizodě Release, která tuto nenápadnou součást doggettovské mytologie definitivně uzavírá.

release_a.jpg release_e.jpg release_f.jpg

Technickou stránku věci jsem již nakousl a musím potvrdit, že v tomto ohledu Release naprosto exceluje. Není to dáno jenom zvučným jménem režiséra (nikdo v Aktech X nerežíroval tolik epizod jako Kim Manners), ale i ostatními zúčastněnými, jejichž tváře jsme sice nikdy neviděli, ale jejichž práce je cítit na každém kroku. Perfektně vyladěná je například hudba Marka Snowa, která používá motivy, jež jsme v Aktech X zatím neslyšeli. Velmi jemné klavírní téma, které zní celou epizodou, je smutné a do příběhu podobného ražení velmi příhodné. Release totiž není jen akce, střílení a dopadení zločince, v první řadě je to smutný příběh, plný těžkých rozhodnutí a neodvratného loučení, který prostě happy end mít nemůže.

David Amann (společně s Johnem Shibanem, který přišel s námětem epizody) odvedl se svým scénářem úžasnou práci, protože v každé scéně této epizody budete napjatě čekat, jak se situace vyvine dál. To je podle mého názoru velký úspěch vzhledem k tomu, že zápletka únosu Doggettova syna v seriálu nikdy nedostala velký prostor, a tak se s uneseným Lukem a jeho utrápeným otcem nemohli diváci nikdy dostatečně ztotožnit.

Pokud vás v této epizodě nějaká postava skutečně zaujme, pak to bude mladý kadet FBI Rudolph Hayes, který v příběhu Release odehraje velmi podstatnou roli. Zahrál si ho Jared Poe, mladý scénárista, který byl v období deváté série na stáži v týmu Akt X. Skrze Franka Spotnitze se dostal na konkurz Hayesovy postavy a k překvapení všech se mu podařilo porazit třicítku ostatních uchazečů. Na to, že role v Aktech X byla jeho vůbec první, odvedl mimořádnou práci.

Release je suverénně jednou z nejlepších epizod osmé a deváté série. Je to poněkud paradoxní, ale rozloučení s Doggettovým synem bylo nakonec podle mého názoru o něco silnější a emotivnější, než loučení s Mulderovou sestrou v Closure. Obě epizody se však mohou honosit jedním společným znakem – v jejich posledních pěti minutách jednoduše nedýcháte. Bravo!

Tento článek byl zveřejněn 15.8.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.

Komentáře: 6

  1. Xeninka napsal(a) 15.8.2008 v 2:24

    Teda teda… Už ve chvíli, kdy jsem zahlédla nadpis „Release (recenze)“ tak mi naskočila epizoda Closure a okamžitě jsem si je porovnala a Release mi vyšlo jako lepší zakončení podobného tématu. A ejhle co se nestalo – jak tak čtu dál tak na konci recenze čtu cosi, co mi připadá tak trochu jako deja vu :)
    Souhlas se 100%, přestože jsem to už dlouho neviděla, ale pocit z například vynikajícího Hayese přetrvává…

  2. peta111 napsal(a) 15.8.2008 v 20:25

    Je to zvláštní, ale vždycky, jak slyším název Release, tak si hned vzpomenu – tam byla skvělá hudba!
    Smutný příběh a napětí s tajemstvím.
    Naprostý souhlas – 100% si zaslouží!

  3. X_Files_Fan napsal(a) 17.8.2010 v 23:24

    Úplný súhlas s recenziou! Nielen 100%, ja by som dala kľudne aj viac… V tejto epizóde je jednoducho všetko dokonalé, o hudbe ani nehovorím. Paráda.

  4. Eva Hejsková napsal(a) 25.9.2013 v 12:20

    Ví někdo, od koho je ta hudba k dílu Release?

  5. guest napsal(a) 28.11.2014 v 22:24

    Tu je tá hudba
    http://www.youtube.com/watch?…
    je od Mark Snow

  6. captain napsal(a) 26.4.2015 v 16:27

    100%+ Klasika, kanon The X-Files. Hudba,kamera,strih, pribeh i scenar dava smysl, zaroven je dost tajemny a napinavy. Herecke vykony presvedcive, postavy verohodne. A ta hudba, klavir na 1*!!!

Řekněte nám svůj názor!