1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

9×13 Audrey Pauley (recenze)

předcházející epizoda 9×11 Providence | následující epizoda 9×09 Underneath

režie Kim Manners | scénář Steven Maeda | premiéra v USA 17.03.2002 | v ČR není | český název Audrey | hodnocení 80% další názory zde

Následkem dopravní nehody upadne Reyesová do hlubokého komatu. Pro okolní svět prodělala mozkovou smrt a neexistuje žádná naděje, jak by se mohla ze svého stavu dostat. Avšak ve svém vědomí balancuje na prahu života a smrti. Prochází se opuštěnými chodbami nemocnice, kde narazí na pacienty v podobně kritickém stavu. A taky na Audrey, která je klíčem k tomu, kde a proč se Reyesová ocitla. Audrey pracuje jako pomocná síla a ve svém skromném příbytku v jedné z provozních místností nemocnice, kde si postavila model celé budovy, kam se ve své mysli uchyluje ve chvílích volna.

Scénář epizody 9×13 Audrey Pauley je to poslední, co Steven Maeda pro seriál Akta X udělal. Tento scénárista se do týmu Akt X dostal sice až na jaře 2000 (tedy v závěru sedmé série), ale během dvou let, které seriálu v té době zbývaly, toho stihl více než dost. Napsal dohromady pět epizod (z nichž je Vienen jediná mytologická) a minimálně dvě se řadí mezi to nejlepší z celých Akt X. Velmi nepovedenou Brand X teď nechme stranou, Maeda se vedle toho totiž významně podílel na příběhu epizody Redrum ze začátku osmé série a o rok později (na počátku série deváté) zase na brilantním thrilleru 4-D. Jak už si můžete přečíst v recenzi té prvníté druhé, obě epizody jsou nejen velmi kvalitní, ale spojuje je ještě jedna zajímavá věc. Maeda si totiž při jejich psaní očividně užíval hrátky s časem a prostorem. Zatímco v Redrum jsme se dočkali velmi zajímavého a na poměry Akt X vyloženě unikátního stylu vyprávění, příběh epizody 4-D nás zase pozval do tzv. fourth dimension, paralelního světa, ve kterém mnoho věcí funguje tak trochu jinak, než ve světě reálném. A do podobného prostředí vyslal Maeda i agentku Reyesovou v epizodě právě recenzované.

Epizoda Audrey Pauley je originálně pojatá, ať už jde o její příběh nebo o způsob, kterým je divákovi podáván a vyprávěn. Odlišnosti najdeme už v první („předtitulkové“) scéně, v níž rovnou vidíme Doggetta a Reyesovou, kteří se po náročném pracovním týdnu vracejí domů. Jen chvíli poté, co Reyesová vyloží svého parťáka, je její vůz zasažen jiným autem a agentka je v kritickém stavu (a v kómatu) převezena do nemocnice. Když se konečně probere, zjišťuje, že se neprobrala do reálného světa, ale do jakési „přestupní stanici“, kde musí jen čekat, jestli definitivně zemře, nebo jí bude umožněno vrátit se zpět mezi živé. A jsou to právě tyto scény, ve kterých agentka s několika dalšími „vyvolenými“ prochází znepokojivě prázdnými koridory obrovské nemocnice a zoufale hledá cestu do skutečného světa, které jsou na této epizodě vůbec tím nejlepším.

O poznání hůře dopadly scény, ve kterých se Doggett (společně se Scullyovou) snaží své parťačce pomoci. Ačkoliv je to můj velký oblíbenec, měl jsem všudypřítomný pocit, že v této epizodě Robert Patrick neuvěřitelně přehrává. Rozpačitý pocit jsem měl rovněž ze samotné Audrey Pauleyové (kterou mimochodem ztvárnila Tracey Ellisová, představitelka Lucy Householderové z epizody Oubliette). Příběh, který se odehrává v reálném světě, mi tedy přišel zbytečně překombinovaný, zatímco události ze světa paralelního byla radost sledovat a několikrát jsem se i zasnil, jaké by to asi bylo, kdyby se něco podobného stalo mně. Když už má člověk jednou umřít, tak ať to stojí za to, no ne?

Zase jsem si zavzpomínal na dobu, kdy Muldera a Scullyovou v epizodě Field Trip rozežíral obří houbovitý organismus, a vlastně na všechna podobná dobrodružství, která spolu oba naši staří známí agenti prožili. A mimochodem, stejně jako epizoda Field Trip, tak i Audrey Pauley vznikla pod režijní taktovkou Kima Mannerse, pro kterého to byla padesátá režírovaná epizoda Akt X.

Tento článek byl zveřejněn 9.7.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.