1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

9×05 4-D (recenze)

předcházející epizoda 9×03 Daemonicus | následující epizoda 9×06 Lord of the Flies

režie Tony Wharmby | scénář Steven Maeda | premiéra v USA 09.12.2001 | v ČR 25.06.2013 | český název 4-D | hodnocení 100% další názory zde

Během vyšetřování brutálních vražd žen prořízne pachatel Erwin Lukesh agentce Reyesové hrdlo a vážně postřelí agenta Doggetta. Oba incidenty se sice stanou ve stejný okamžik, ale každý v jiné dimenzi. Agenti tak zjišťují, že stojí proti velmi sofistikovanému zločinci, který dokáže přecházet z jednoho paralelního vesmíru do druhého a měnit v nich sled událostí.

Epizoda 4-D zdařile reprezentuje novou podobu Akt X, která krátce po jedenáctém září vstoupila do devátého roku vysílání. V tomto období, které s sebou přineslo řadu nových výzev, se tvůrci pokusili o riskantní syntézu akčnosti páté a šesté série s temností série osmé. Další výzvou pak byla radikální obměna hereckého osazenstva – Mulder je definitivně pryč a Scullyová, která výrazně ustupuje do pozadí, se stává odbornou poradkyní Doggetta a Reyesové, nových hrdinů seriálu. Po devíti letech a odchodu Davida Duchovnyho, jehož Mulder byl – přiznejme si to – hnacím motorem seriálu po dlouhá léta, by se zdálo, že Akta X vyčpěla a čeká je rychlý pád do šedi průměru. Nic ovšem není pravdě vzdálenější, než takové tvrzení.

Spolu s epizodami Daemonicus a Hellbound je 4-D ukázkou autorské nápaditosti scénáristů a řemeslného mistrovství režisérů Carterova týmu, kteří vzali své dlouholeté zkušenosti a přetavili je do příběhů tak sofistikovaných a thrillerů tak hutných, že jsou zdatnou konkurencí těm nejlepším epizodám čtvrté řady. V epizodě 4-D scénárista Steven Maeda pracuje s tematikou paralelního vesmíru, který existuje vedle našeho světa a někdy jím přímo prostupuje.

Jednu takovou časoprostorovou díru objevuje Erwin Lukesh, který bohužel pro Doggetta není novým Einsteinem, nýbrž sériovým vrahem, který se vyžívá v tom, že ženám podřezává hrdla a jako suvenýr si bere jejich jazyky. Když pak v jednom vesmíru podřízne Reyesovou a v druhém pošle Doggettovi kulku přímo do páteře, zamotá to vyšetřovatelům hlavy natolik, že by jim nějaká ta Mulderova expertíza přišla najednou náramně vhod.

Zajímavosti: Zatímco po stránce žánru a celkového ladění se 4-D řadí k tomu nejbrutálnějšímu ze světa Akt X, tematicky (svou poněkud zvrhlou hravostí) se dosti podobá klenotům šesté řady – Monday a How the Ghosts Stole Christmas. Celkovým laděním i tématem epizoda jako by z oka vypadla ostudně opomíjenému dílu Redrum, který o rok dříve napsal taktéž Maeda.

Epizoda je jednou z mála v seriálu, které mají obměněné úvodní motto. Svým „erehT tuO sI hturT ehT“ poukazuje na zrcadlovost paralelních vesmírů. Pokud vám nedělá problém osmisměrka a chtěli byste něco náročnějšího, můžete si čtvrtý prostor nastudovat.

Hlavní záporák této epizody Erwin Lukesh je parádní úchyl, který svou matku, s níž žije, miluje natolik, že jí denně připravuje delikátní jazykové sendviče. Tvůrci se nechali slyšet, že se při psaní inspirovali (jak jinak) Normanem Batesem z Hitchockova slavného thrilleru Psycho (1960). Z celé epizody je rovněž patrná notná inspirace kultovní hororovou sérií The Twilight Zone (1959) geniálního Roda Serlinga, jemuž byly časoprostorové hrátky vlastní.

Tento článek byl zveřejněn 25.4.2020 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.