Kult X

JEDNOTLIVÉ SÉRIE AKT X
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

9×04 Hellbound (recenze)

předcházející epizoda 9×07 John Doe | následující epizoda 9×10 Provenance

režie Kim Manners | scénář David Amann | premiéra v USA 27.01.2002 | v ČR není | český název Odkázáni peklu | hodnocení 100% další názory zde
 

Agenti vyšetřují případ brutální vraždy, při které byla oběť stáhnuta zaživa z kůže. Během jejich vyšetřování jsou stejně zabiti další dva muži a také se zjistí, že k podobným sériovým vraždám nedošlo poprvé, nýbrž že se opakují vždy po několika desítkách let a že se vší pravděpodobností má přibýt ještě jedna oběť. Reyesová odhalí, že data narození obětí se shodují s daty úmrtí z předchozích let a dospěje k teorii, že vrah je reinkarnací zlatokopa, který byl při spolu o těžební právo v osmnáctém století zabit a stažen z kůže čtyřmi muži, jejichž reinkarnacím se nyní mstí. A že i ona sama je s tímto případem nějak spjatá…

hellbound_a.jpg hellbound_b.jpg hellbound_c.jpg

Epizoda 9×04 Hellbound patří mezi ty nejtemnější příběhy, které se v Aktech X kdy objevily. Navzdory všem humorným klasikám jsou Akta X především horory, thrillery a jiné tajuplné příběhy, které si mají pořádně pohrát s našimi nervy. Právě taková je Hellbound od první minuty až do nervy drásajícího závěru, jehož atmosféra se tolik podobá těm nejtemnějším kouskům třetí a čtvrté série jako jsou The List, Grotesque, Home či Unruhe.

O celkovém technickém zpracováním snad ani nemá cenu hovořit, protože už jen jméno Kima Mannerse (režiséra epizody) rovná se kvalita. Manners, který s Amannem pracoval i na vynikajícím finále příběhu Doggettova zemřelého syna v díle Release, natočil přes padesát epizod a je nejplodnějším režisérem Akt X. Práci režiséra však musím v souvislosti s Hellbound pochválit velmi důrazně, protože je to právě tíživá atmosféra, nasáknutá tajemnem, díky které scénář epizody ožívá ve velkém stylu. Nakonec je to právě bezchybná spolupráce režiséra a scénáristy, díky níž vše v samém závěru skvěle graduje. Diváci se dokonce dočkají zajímavé pointy, která není zrovna pravidelnou součástí každé epizody.

hellbound_d.jpg hellbound_e.jpg hellbound_f.jpg

Pro někoho nemilým překvapením může být přílišná brutalita, která když není zrovna na obrazovce, tak se o ní aspoň mluví. Málokdo samozřejmě čeká, že vyšetřování série sadistických vražd bude procházka růžovou zahradou, v případě právě recenzované epizody by se to dalo přirovnat spíš k prolézání minového pole, po kterém jsou rozeseta lidská těla stáhnutá z kůže. Osobně však cákance krve rozhodně vítám, protože jsou do příběhu zakomponovány v mezích decentně a když už jsou nám nabídnuty některé chutné detaily, pak mají své opodstatnění.

V celé té zamotané story chybí už jen agent Mulder, kterého bychom jakožto součást vyšetřování sice moc rádi viděli, jedním dechem se však sluší dodat, že i agentka Reyesová a John Doggett mají svoje velké charisma. I díky nim je Hellbound jedna z nejpůsobivějších mysteriózních detektivek, které se v Aktech X kdy objevily.

Tento článek byl zveřejněn 21.6.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.

Komentáře: 20

  1. Xeninka napsal(a) 21.6.2008 v 22:38

    Tento díl je u mě na vrcholu nechutnosti a beru ho jako nejvíce brutální ale mám ho ráda. Ale radši na něj teď nechci myslet, jen z pouhé vzpomínky na tu scénu jak tam visí ten človíček a je ještě živý se mi dělá maličko nevolno…

  2. kimberly napsal(a) 21.6.2008 v 23:40

    Pre mňa toto nie.

  3. Smith napsal(a) 22.6.2008 v 10:17

    Neviem ci je velmi dobre odsudzovat diel len koli brutalite.

  4. Milius napsal(a) 22.6.2008 v 19:36

    Tato epizoda mě ještě čeká,ale myslím,že vím o co půjde.Musím říct,že změna v koncepci v 8. a 9.řadě sice Akta X vyzvedla ze špatného období 7.série,ale nová podoba se mi už absolutně nelíbí-právě jsme se o tom bavili s bráchou.Rozdíl oproti dřívějšku je velký v tom,že temný je tu nejen námét,ale taky dialogy postav a rozuzlení.Temný jak ve smyslu strašidelný,tak nejasný.A to je právě ončo-nikdy se nic konečného divák nedozví a vzniká ohromný prostor pro interpretaci.A ta když je moc uvolněná,zabíhá do nesmyslů a různých lehkovážných vysvětlení.Zkrátka Akta se stala modernějšími,ale za cenu přiblížení se typicky americkým seriálům jako Hrdinové nebo i Kriminálka New York atd.-zpočátku je to pro diváka nesmírně atraktivní a napínavé,později to začne unavovat užvaněností a nesmyslnými dialogy nadlidsky inteligentních hrdinů,které jsou postaveny tak,abyx je člověk nemohl správně pochopit.Vím,že většina fanoušků se mnou nebude souhlasit a že Ztraceni a jiné kousky jsou v kurzu a oblíbené,ale ryzí Akta X,to co na nich opravdu mám rád,se ukrývá v prvních šesti řadách,dále je to nejdříve úplně vyprázdněné a zaházené srandičkama a pak zestejněné s modou a opakující se.Ani Reyesovou a její bezcenné abstraktní prožitky zla jako TYP moc nekoušu,jinak je moc sympatická!No jo,měli to zavčas utnout,ale odejdi od práce když Tě hrozně baví a máš za to slušnou pálku.Takže je asi nevyhnutelné,že film naváže tam,kde seriál skončil a jestli bude trojka mytologická,nepůjde už o napínavý a přitom ucelený příběh jako byly staré dobré zářezy Anasazi nebo třeba Apocrypha.Ufff,ruka si bere dovolenou.Jináč užívejte prázdniny všici a sbohem na premiéře!!!

  5. Queequeg napsal(a) 22.6.2008 v 20:15

    Milius: Já se považuju za fanouška seriálu, ale zcela upřímně prohlašuju, že s Tebou souhlasím, snad ve všem. Sice se mi to těžko příznává, ale opravdu ta kvalita po šestce nenávratně upadla. Vím, že se mrknu na všechny díly z dvd setů, ale taky vím, že na některé jen jednou. A z osmičky a devítky bude takových většina. Ale tohle je věc názoru, někomu ten nový kabát naopak sedne. Pro mě to už však není to pravé kouzlo tohoto seriálu. Vidět poprvé z Akt X něco ze sedmičky, osmičky či devítky, myslím, že k dalšímu sledování by mě to nezlákalo. Nicméně je třeba ten seriál brát jako celek – a jako celek je skvělý.

  6. Milius napsal(a) 22.6.2008 v 20:26

    Jojda,děkuju moc!!Máš pravdu,je to skoro to nejlepší u čeho jsem se třásl hrůzou(největší strach jsem ale měl o Muldera,že ho zase nějaký bigfoot sejme,hrozně mě štvalo,že se neumí prát jako ranger Walker).Třeba Badlaa z osmičky je perfektní,ale spíše to potvrzuje pravidlo.Taky mám všechno na dvd,dneska zkouknu Field where I died,ještě mi to vydrží na pár měsíců!

  7. Milius napsal(a) 22.6.2008 v 20:46

    A pokud bychom měli vyzvednout nejlepší díly,budou to ty starší,protože podvědomě cítíme,že v posledních dvou sezonách se originalita vytrácí a jednotlivé epizody v nich splývají,což jako přetáhnutá deka zesiluje ta temnost.I když někdo by řekl,že v paměti staré časy zůstávají prostě proto,že jsou staré…no,taky na tom něco je!

  8. Queequeg napsal(a) 22.6.2008 v 21:39

    Milius: Z osmičky mě ještě hodně zaujal díl Roadrunners, skvělý hororový díl, kde Gillian ukázala, co v ní je. Jinak si myslím, že u seriálu tohoto zaměření je takřka nemožné po čase se neopakovat – v tomhle si myslím mají výhodu seriály komediální, ty se, s trochou nadsázky mohou točit donekonečna. Ale tady je to obtížné, hlavně když vezmu v úvahu docela šílené tempo, v němž se to natáčelo. Ale jak už jsi poznamenal – proč přestávat, když na to lidi furt koukaj a vydělává to :-) HOWGH.

  9. Milius napsal(a) 22.6.2008 v 22:00

    Ju,ten je nepříjemný.Však Gillian je dobrá,třeba v Irresistible,ale i v Roadrunner­s.Dobrý dílek.

  10. deep napsal(a) 23.6.2008 v 0:15

    akta x sleduju s přestávkama asi od roku 1995 a s kritikou osmé série nemůžu souhlasit.myslím si, že po kvalitativně slabé sedmičce (ale i tady se najdou kousky, na které nedám dopustit) se osmá série vrátila do vencouverského období- kvalitní, temné a depresivní příběhy. dost si cením, že se tohle tvůrcům povedlo- spousta seriálů je po osmi, no kdyby po osmi, letech slušně řečeno na odpis, ale u akt x jsem si námětové vyčerpanosti nikdy nevšiml. jasně,doba pokročila a ona se ostatně nedá srovnávat ani např. druhá serie se čtvrtou, protože všechno prochází vývojem, ale srovnání s hrdiny, lost apod. prostě neberu. Bez Muldera je to jiný, ale určitě ne horší.
    No a devátá série,to už jsou pro mě takový x files: new generation…

  11. slucy napsal(a) 23.6.2008 v 12:38

    Až na ty hnusný mrtvoly, … téma reinkarnace mě vždy zajímá…

  12. slucy napsal(a) 23.6.2008 v 12:47

    …ale jinak taky souhlas  – od sedmé série víceméně fantasmagorie. Kde jsou ty časy, kdy se v prvních sériích odvolávali na inspiraci reálnými případy…

  13. Milius napsal(a) 23.6.2008 v 13:30

    Deep:ve všem máš vlastně pravdu,je jasné,že se ten seriál musel proměnit a mohlo to skončit mnohem hůře.Jasně,že to svým způsobem je kvalitní a srovnání s Hrdiny je trochu přehnané,ale když se zamyslíš,tak v rozuzlení a dialozích mají podobné rysy.A nevadí mi Mulderova absence-Dogget je skvělý i když ne tak zajímavý,ale je to asi nejopravdovější postava v seriálu.A taky je fakt,že i vtěch třech sezonách se najde dost výrazných momentů.Ale stejně se nemůžu ubránit dojmu jisté schematičnosti v tomto období.Nové je spíše pozlátko,ale vnitřek je už zkostnatělý.Ale co člobrda,to jiné myšlení takže X-Files forever!

  14. Michal napsal(a) 23.6.2008 v 17:56

    Nejlepší epizoda 9. serie a pro mne osobně jednoznačně nejhrůznější z celého seriálu.

  15. k212 napsal(a) 24.6.2008 v 15:24

    Devátou sérii překousávám taky jen horko těžko, do konce mi chybí už jen tři díly, ale nějak se pořád nemůžu dokopat k tomu, abych se na ně podívala. Při sledování jsem si říkala: okej v poho, je to dobře natočený a zahraný, je to děsivý, navíc je to i akční, ale kde je to, co miluju na Aktech nejvíc … interakce mezi ústředními hrdiny, odlehčený humor, konfrontace vědy, skepticismu a víry? Devítka se hodně blíží a možná i předznamenává (trochu koncepčně, ale hlavně vizuálně) CSI seriálům, kde je kladen důraz na vyšetřování v týmu a ne v tandemu, kde je nutné připad nějak dovést do zdárného konce, ne jak jsme my -staří vyžilí aktofilové zvyklí- že?!
    Prostě devítka je jiná a myslím si, že pro podstatně mladší lidičky, kteří nezažili boom seriálu na vlastní oči, může být i přínosná, protože je natáhne na cool vizuál a oni se můžou začít prokousávat do staších dílů, proč ne?
    Každopádně Hellbound se mi líbil, ale když tak uvažuji, kolik z těch 3/4 dílů z 9 mě zaujalo, je jich fakt poskrovnu.

  16. Lukas KUCA napsal(a) 3.7.2008 v 10:35

    Devatou serii mam jenom jako kus do poctu, po odchodu Muldera to pro me nejak pozbylo na atmosfere. V osme se to docela jeste dalo [treba Redrum byl fakt dobry], ale prilisna vagnost a temne dialogy v devitce mi nic nerikaji. Narozdil od zminovaneho Ice si Hellbound fakt uz asi nikdy podruhe nepustim.

  17. Téma napsal(a) 20.3.2009 v 8:51

    Mě se tenhle díl líbil,
    zajímavost v tomto díle hraje bratr Patrika Swayze (a jsou si moc podobní)

  18. P_E_S napsal(a) 15.5.2013 v 23:51

    mě se naopak – jako opravdovému aktofilovi (jedu celý seriál v podstatě nonstop od roku 2007, ale jako dítě jsem sledoval vysílání pravidelně i jeho českou premieru)…no a nemůžu si vynachválit téměř celou 8. i 9. sérii…Pecky jako Via Negativa, Roadrunners, Redrum, Hellbounds, Daemonicus – to jsou naprosté špičky…super je Patiente, Relase, mám rád Medusu,Alone anebo Scary monsters…The Gift je pro mě jedna z nej epizod celého seriálu…akorát mytologie trochu pokulhává, ale ne tak moc jak někdy kritizuje Krycek :) Seriál je třeba brát jako celek spolu s 1. filmem…každá série je jiná, je rozdíl mezi 2 a 4, rozdíl mezi 1 a 3…stejně tak je rozdíl mezi 8/9 a zbytkem…ale ne k horšímu…je to jiné, ale ne horší :)

  19. Zdeněk napsal(a) 23.5.2013 v 3:09

    Tenhle díl je jeden z mých naprosto nejoblíbenějších a považuji ho za geniální a přestože je extrémně sadistický má duši.A pro ty kterým vadí ta brutalita,stažení zaživa z kůže není jen hrůzná fantazie.Podle historických pramenů např v Persii se to dělo a i to,že může chviličku žít bez kůže ,není 100% nepravděpodobné(ale tak 99% je to nepravděpodobné) i když je ta představa naprosto šílená a nechutná.

  20. captain napsal(a) 24.4.2015 v 17:19

    Tento dil by klidne zapadl do prvnich 4 serii. Az natu brutalitu koketujici se sadismem. Monca opet perfektni!

Řekněte nám svůj názor!