1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

9×01 Nothing Important Happened Today (recenze)

předcházející epizoda 8×21 Existence | následující epizoda 9×02 Nothing Important Hapenned Today II

režie Kim Manners | scénář Chris Carter, Frank Spotnitz | premiéra v USA 11.11.2001 | v ČR není | český název Dnes se nic významného nestalo | hodnocení 60% další názory zde

Pokračování posledních dvou dílů osmé série. Scullyová se sama stará o novorozeně, Mulder musel kvůli hrozícímu nebezpečí zmizet. Doggett se snaží odhalit spiknutí, zasahující do FBI, které vedlo k pokusu o vraždu jeho a Skinnera, od čehož ho všichni odrazují. Reyesová, která ho jako jediná podporuje, se při vyšetřování snaží využít svého bývalého milence, dnes zástupce ředitele Follmera, který ale, jak se zdá, stojí na opačné straně. K jejich pátrání se přidá i zprvu odmítavá Scullyová, potom, co její syn William zřejmě jen silou vůle roztočil kolotoč nad svou postýlkou. Nakonec agenti dostanou anonymní tip, který je navede na stopu utopeného muže, který se spiknutím nějak souvisí. Shannon McMahonová, která onoho muže utopila a jež dokáže dýchat pod vodou, se nejprve snaží najít Scullyovou a posléze stáhne v nádrži v úpravně vody ke dnu Doggetta, kterého sem zavedlo vyšetřování.

předešlé epizodě jsme se s Mulderem a Scullyovou rozloučili v okamžiku, kdy se oba agenti ve společnosti svého dítěte láskyplně objali. Mohlo by se tedy zdát, že je tu happy end a další pokračování již netřeba. Omyl – seriál Akta X se i po osmi letech svého vysílání televizní společnosti Fox stále vyplácel (přičemž osmá řada byla divácky ještě úspěšnější, než tragická sedmička), a tak hlavouni z producentské společnosti dali Carterovi zelenou i na další sezónu. Zelenou však neměli všichni hlavní aktéři a už na konci osmé série bylo jasné, že v dalších letech se tvůrci budou muset definitivně obejít bez Davida Duchovnyho. Zatímco Gillian AndersonováChris Carter měli smlouvy na osmou a devátou sezónu podepsané už déle než rok, představitel agenta Muldera dal jasně najevo, že půlka epizod osmé série bylo to poslední, co pro seriál udělal. A ačkoliv se jistě najdou tací, kteří mu toto rozhodnutí nikdy skutečně neodpustili, s odstupem času je jasné, že se Duchovny rozhodl nejlépe, jak mohl – pro sebe samotného i pro celý seriál.

Podle mnohých (a velmi hlasitých) názorů Mulderův návrat do druhé poloviny osmé řady nesmírně zpomalil ono nebývalé tempo první půlky této série. Začátek deváté řady je v tomto ohledu velmi podobný prvním (především těm nemytologickým) dílům řady osmé. Nejenže je Mulder opět kdesi v tahu, ale především na vás vybafne hned několik (s ohledem na notné stáří Akt X) velmi kvalitně napsaných a originálních příběhů. Hodnotit epizody jako je 4-D či Daemonicus, to náleží až samotným recenzím, ale například právě recenzovaná Nothing Important Happened Today je až překvapivě svižná a mytologicky zajímavá. A to říkám jako nepřítel supervojáků, Knowle Rohrera či Božího syna Williama.

I přesto je však mytologie tím, co devátou řadu v drtivé většině epizod stahuje ke dnu. Naštěstí jsou zde ještě ony samostatně stojící případy, které dají na jakoukoliv konspiraci 21. století celkem lehce zapomenout. Ačkoliv je Mulder na začátku deváté série opět ztracen, není jeho zmizení hlavní zápletkou. Tou se (alespoň v mytologii) stává jednoznačně Scullyové syn William, o kterém bývalá agentka záhy zjišťuje, že není úplně obyčejným dítětem. Jeho zvláštní a nadpřirozené schopnosti z něho sice mimozemšťana nedělají, ale i k obyčejnému člověku má docela daleko. Vše je samozřejmě velmi úzce spojeno s problematikou supervojáků, kteří v každé z následujících mytologických epizod dostanou výraznou roli. Jedinou otázkou tedy zůstává, nakolik a zda-li vás celá tato zápletka zaujme.

V porovnání s předešlými sezónami však odlišnosti nekončí. Dana Scullyová již není speciální agentkou, pracující na Aktech X, ale nastupuje do role lektorky na výcvikové akademii FBI v Quanticu. Za Dogettem je na vyšetřování Akt X mezitím definitivně přidělena agentka Reyesová, která se s touto prací téměř dokonale sžila už v závěru osmé série. Ač by si to mnozí její nadřízení jistě přáli, ani navzdory svému novému zaměstnání není Scullyová z Akt X úplně vyšachována. John Doggett si samozřejmě nejednou za svou bývalou parťačkou přijde pro pomoc či radu a stejně tak i Scullyová Akta X potřebuje – ačkoliv by o nich nejraději neslyšela už ani slovo, kvůli svému synovi si podobný luxus nemůže dovolit.

Když už tu byla řeč o nadřízených, tak ke klasické dvojici zástupce ředitele Alvina Kershe a Waltera Skinnera přibývá zbrusu nová postava, která v pozdějších epizodách zasáhne i mimo mytologii. Řeč je o Bradu Follmerovi, který je dávným přítelem agentky Reyesové. S klidným svědomím mohu říct, že tento chlapík jde v nejlepších stopách zástupce Kershe a ačkoliv je jistě pohledný, celkový zážitek velmi silně kazí ten sliz, který z Follmera občas odkapává. A ne, není to mimozemšťan. V jistém ohledu mi tato postava připomíná Jeffreyho Spendera, kterého mnozí diváci nejdříve nemohli vystát, ale postupem času se názor mnohých na tuto rozporuplnou postavu měnil.

Se začátkem deváté řady jsou spojeny i další dvě zajímavosti, z nichž jedna se týká prvních dvou epizod a druhá celého seriálu. V malé (ale docela podstatné) roli se v Notning Important Happened Today I i II objeví Lucy Lawlessová. Tuto herečku bezpochyby znáte ze slavného seriálu Xena: Warrior Princess, který dlouhou dobu okupoval i české obrazovky. Pro nás zajímavější novinkou je ale úvodní titulková sekvence, která byla po dlouhých osmi letech zásadně překopána a ačkoliv se v ní objevují klasické motivy, které známe již z doby první série, moderní háv Aktům X velmi sluší.

Tento článek byl zveřejněn 30.4.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.