1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

5×11 Kill Switch (recenze)

režie Rob Bowman | scénář William Gibson, Tom Maddox | premiéra v USA 15.02.1998 | na TV Prima 29.05.2005 | český název Vypínač | hodnocení 100% další názory zde

Při vyšetřování nového případu se Mulder a Scullyová postaví umělé inteligenci. Nebezpečný počítač, který začal vládnout sám sobě, se totiž pokouší zlikvidovat své vlastní stvořitele a všechny, jež představují nebezpečí pro jeho vlastní existenci.

Epizoda 5×11 Kill Switch dobře dokumentuje popularitu a věhlas, kterého Akta X v pátém roce svého vysílání dosahovala. Kill Switch je jednou z těch epizod, na kterých se podílela významná osobnost z oblasti kultury (jiným případem je hned předcházející Chinga, kterou napsal slavný spisovatel hororu Stephen King). V případě právě recenzovaného dílu to jsou rovnou dvě postavy světové literatury, William Gibson a Tom Maddox.

Gibson jako první člověk na světě použil slovo „matrix“. Stalo se tak v jeho díle Neuromancer, kde tímto pojmem nazval počítačovou síť, v níž jsou i ta nejsložitější data reprezentována geometrickými symboly. Samotný Neuromancer, román vydaný v roce 1984, bývá často považován za bibli kyberpunku a autor v něm například poprvé vysvětluje pojem kyberprostor. V knize o něm mluví jako o jakémsi halucinativním matrixu, všeřídícím systému: „Konsensuální halucinace každý den zakoušená miliardami oprávněných operátorů všech národů, dětmi, které se učí základy matematiky… Grafická reprezentace dat abstrahovaných z bank všech počítačů lidského systému. Nedomyslitelná komplexnost. Linie světla seřazené v neprostoru mysli, shluky a souhvězdí dat. Jako světla města…“ S podobnými tématy Gibson pokračoval i ve svém scénáři epizody Kill Switch.

Jindy velmi pracovitý Rob Bowman režíroval v páté sérii pouhé dvě epizody, krom této ještě The Pine Bluff Variant. Lenost za tím ale nehledejte, v průběhu celé páté série totiž probíhaly závěrečné (nejdůležitější) práce na prvním celovečerním filmu, jehož je Bowman autorem. Pro všechny diváky je dobrá zpráva, že se tento zkušený veterán i navzdory svému vytížení rozhodl Gibsonův scénář zfilmovat. I když později uznal, že to nebylo nejjednodušší, s odstupem času Bowman označuje tuto epizodu za jednu ze svých nejoblíbenějších.

Kill Switch se však podle producenta Franka Spotnitze stala technicky nejnáročnější a zároveň nejdražší epizodou prvních pěti sérií Akt X. Pokud se do výsledného díla ponoříte hlouběji, zjistíte, že rozpočet se nepostaral pouze o výbuch několika karavanů, ale také o zhotovení robotů a realizaci vlastní virtuální reality. To vše se tvůrcům podařilo podat mimořádně atraktivně a věrohodně. Na druhou stranu nejednoho diváka jistě bude během sledování pronásledovat myšlenka, že problematika virtuální reality je pro kratičkou epizodu seriálu možná až příliš velké sousto. A to i navzdory tomu, že zaměření na různorodá témata je Aktům X vlastní.

Kill Switch dále obsahuje několik vtipných, pamětihodných okamžiků. Všechny fanoušky osamělých geeků jistě pobaví pohled na tuto trojici ve chvíli, kdy do jejich doupěte dorazí sexy hackerka. Ostatně, každý jejich výraz stojí za to. Poprvé v historii také fanoušci Akt X nahlédnout do společné ložnice našich milých střelců. Pohled je to vskutku otřesný… :) Stejně nezapomenutelná pro každého diváka jistě bude sekvence, ve které si to Scullyová karate stylem rozdá s partou sexy zdravotních sestřiček.

Gibson a Maddox napsali velmi komplexní scénář, který však zároveň působí poněkud roztahaně a nesourodě. Faktem také zůstává, že lidé, kteří se příliš neorientují ve světě informačních technologií, nebudou kolikrát vědět, o co vlastně jde. Pokud tedy nejste ve světě moderních technologií příliš zběhlí, pak to můžete napravit buď krátkou návštěvou Wikipedie nebo pročtením již zmíněného Neuromancera (kde jsou pojmy jako hacker, umělá inteligence či kyberprostor objasněny).

Artificial life. It could exist. It could be hereamong us, evolving.“ – Mulder

Electrons chasing each other through a circuit. That isn’t life, Mulder.“ – Scullyová

Yeah, but what are we but impulses?  Electricaland chemical through a bag of meat and bones.  You’re the scientist.You tell me.“ – Mulder

Zajímavosti: Kill Switch vyniká kvalitním, avšak nenápadným technickým zpracováním. Heather MacDougallová za střih této epizody obdržela prestižní cenu Emmy. || Stejní scénáristé, kteří napsali tento díl, v sedmé sérii připravili epizodu First Person Shooter. || William Gibson je jednou z největších ikon kyberpunku a je de facto zakladatelem tohoto populárního (životního) stylu. Je také velkým fanouškem televizních sci-fi, v mládí například pravidelně sledoval kultovní seriál The Twillight Zone režiséra Roda Serlinga. Tento televizní projekt se později při vzniku Akt X stal pro Chrise Cartera jednou z největších inspirací. Na Akta X pak Gibsona nalákala jeho náctiletá dcera.

Tento článek byl zveřejněn 27.3.2009 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.