Kult X

JEDNOTLIVÉ SÉRIE AKT X
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

10×02 Founder’s Mutation (recenze)

režie James Wong | scénář James Wong | premiéra v USA 25.01.2016 | premiéra v ČR v roce 2016 | český název Mutace zakladatele | hodnocení 100%

Po patnácti letech se Mulder a Scullyová znovu scházejí při vyšetřování Akt X. Nový případ je přivádí do výzkumného střediska Nugenics Technology, kde dochází k pochybným experimentům na geneticky upravených dětských pacientech, z nichž někteří oplývají telekinetickými schopnostmi. To v agentech vyvolává vzpomínky nejen na starší případy z Akt X, ale i na jejich vlastního syna Williama. Všechny tyto případy nicméně souvisely s mimozemskou DNA, která byla při vládních experimentech předána lidským obětem ve snaze vytvořit hybrida člověka a mimozemšťana. Mulder a Scullyová tak musejí rozkrýt, zda stojí před jednou z dalších vládních konspirací, nebo mají co do činění „pouze“ s novodobým doktorem Frankensteinem.

founders-review.png

:: Stahujte české titulky: KILLERS verze | AVS verze | WEB-DL verze ::

Founder’s Muta­tion patří do kategorie epizod samostatně stojících, tedy takových, které nijak nesouvisejí s hlavní mytologickou linkou o mimozemské kolonizaci. V epizodách tohoto typu Mulder se Scullyovou pronásledují (nebo jsou pronásledováni) přízraky, vlkodlaky, mutanty či kanibaly, přičemž většinou je jejich vyšetřování uzavřeno, ať už uspokojivým nebo novými otázkami přeplněným koncem. První samostatně stojící případ z Akt X otevřeli naši agenti v epizodě Squeeze dne 24. září 1993. Tehdy se Mulder se Scullyovou postavili Eugenu Victoru Toomsovi, mutantovi s geneticky upraveným kódem, který byl schopen dlouholetých hibernací, díky nimž se každých 30 let probouzel jen proto, aby mohl zavraždit svou další oběť, parazitovat na jejích orgánech a tím si vytvořit dostatek prostředků pro přežití dalších desetiletí. Je velmi příhodné, že James Wong, který kategorii samostatných epizod zavedl, když Toomse stvořil, se nyní vrací znovu, aby stejnou službu udělal pro znovuzrození Akt X.

recenze-founders-mutation-003.png recenze-founders-mutation-004.png

Founder’s Muta­tion ve vší nahotě odhaluje, jak jsou samostatné případy v revivalu řešeny. Jak už během natáčení potvrdil tvůrce seriálu Chris Carter, ona osobní rovina, projevující se zvláště ve vztahu Muldera a Scullyové, prochází všemi novými epizodami, jak (už tradičně) těmi mytologickými, tak těmi samostatnými. Řešení to naštěstí není násilné, ani nucené – protože tématem v této epizodě jsou experimenty na dětech, zcela logicky se nabízí připomínka pohnutého osudu Williama, který, jakožto jejich syn, je středobodem vůbec té nejintimnější roviny vztahu Muldera a Scullyové. Koncepčně tím epizoda nicméně lehce trpí, protože je téměř nemožné v pouhých čtyřiačtyřiceti minutách uspokojivě odvyprávět jak samostatný případ z Akt X, tak bolestivou připomínku, kterou pro oba naše hrdiny William logicky nadále představuje. Bude to znít možná strašidelně, ale víc, než kteroukoliv epizodu a kterékoliv období z původního seriálu, připomíná tento stav to, co jsme viděli v druhém celovečerním filmu. Laciný příběh o mafii, obchodující s lidskými orgány, násilně naroubované vzpomínky na Williama a prapodivnou romanci tentokrát ovšem střídá velmi uvěřitelný příběh o experimentech na dětech a dvou smutných rodičích, v návaznosti na to se potýkajících se svými vlastními nočními můrami a znovu se otevírajícími ranami.

recenze-founders-mutation-017.png recenze-founders-mutation-018.png

Až při sledování Founder’s Muta­tion jsem si naplno uvědomil, jak naivní jsem byl, když mě ještě začátkem roku ovládalo přesvědčení, že revival by mohl být důstojným pokračováním původního seriálu. Nejde o kvalitu nebo nekvalitu nových epizod, jde o to, že doba se od konce minulého století změnila natolik, až je to slovy takřka nepopsatelné. Jiná je mediální kultura, která nás ovlivňuje, jiné jsou politické souvislosti, které se podepisují na každém aspektu našeho života, jiné jsou prostředky, kterými komunikujeme, a jiný je způsob, kterým se shromažďujeme a stáváme členy masových komunit ve virtuálním prostoru. Všechno toto ovlivňuje nejen každé jedno naše rozhodnutí, ale i samy způsoby, jakými rozhodnutí činíme. Carter a jeho spolupracovníci by si nemohli činit nárok na jediného nového diváka, kdyby všechno toto ignorovali a zůstávali zakleti ve svém vlastním světě a své vlastní, dávno minulé době (což by byla varianta doslova sebevražedná). Všechno toto musíme mít na paměti, když sledujeme nové epizody, včetně té první-mytologické, které se po jejím uvedení dostalo mnoho, tu zasloužené, tu neférové kritiky.

recenze-founders-mutation-001.png recenze-founders-mutation-002.png

Revival, jak známo, kopíruje koncepci jednotlivých sérií původního seriálu. Obsahuje epizody hororové, mytologické i komediální. Kamenem úrazu se však definitivně stává jeho rozsah, spíše tedy nerozsah. Zatímco v běžných sériích vidíme dvě mytologické epizody, pak deset hororových, které mezi sebe čas od času pustí jednu komediální, aby se mohla vrátit mytologie a celý proces zopakovat, v případě šestidílné minisérie na jednu mytologii navazuje jeden samostatný sci-fi napínák, aby jej za týden mohla vystřídat jedna komedie. To je řešení, které zrovna nepřispívá třeba jen zdání celistvosti a celkové autentičnosti. Founder’s Muta­tion, stejně jako všechny ostatní nové díly, je do jisté míry obětí takového přístupu. Zatímco v první epizodě Mulder až příliš rychle uvěřil v novou, za vlasy notně přitaženou konspiraci, aby v závěru spolu se Scullyovou takřka bez váhání přijal odznak FBI, v epizodě druhé už jsou oba agenti znovu na Aktech X, Mulder hladce oholen, Scullyová v sexy kostýmku, všechno ve starých kolejích.

Člověk se však kvůli tomuto zdánlivě skokovému přístupu nemůže zbavit pocitu, že mezi první a druhou epizodou uplynulo minimálně pět let. Za tuto jistou roztříštěnost však jen těžko můžeme vinit scénáristy – ti byli nuceni pracovat jen s takovým materiálem, jaký byl vyjednán producenty ve shodě s vedením FOX, což se týká i škatulat, které si krátce před premiérou revivalu s jednotlivými epizodami zahráli hlavouni stanice. Jak známo, Founder’s Muta­tion měla být původně pátou, tedy předposlední epizodou revivalu, což je role, která by jí slušela mnohem více – už jen pro ten smutný, do mytologie přesahující závěr, který by byl ideálním předskokanem pro velké mytologické finále.

recenze-founders-mutation-005.png recenze-founders-mutation-006.png

Když se ovšem od výše zmíněného oprostíme, dostaneme něco, na co jsme čekali od seriálového finále v roce 2002. Mulder a Scullyová si k sobě pomalu nacházejí cestu a pryč jsou štiplavé poznámky, které si mezi sebou (pravda, především Mulder směrem ke Scullyové) vyměňovali v předcházející epizodě. Nelze zapomenout na všechno, co mezi sebou tito dva lidé mají a co ve vzájemném vztahu vybudovali za deset let osobní i profesionální spolupráce. Ačkoliv nesdílím shipperskou víru, vychutnávám si každičký kontakt mezi Mulderem a Scullyovou, což je zapříčiněno jednak tím, že jsme je dlouho neviděli, jednak (a to především) tradičně silnou chemií, kterou mezi sebou mají Mulder a Scullyová, potažmo Duchovny a Andersonová.

Founder’s Muta­tion se tak stává jednou z nejnetradič­nějších samostatných epizod seriálu. Krom výše zmíněného je tu ještě samotná charakteristika této kategorie: epizody tohoto typu, přezdívané monster of the week, nás tradičně seznamují se zrůdami všeho druhu. Geneticky postižené děti v tomto příběhu však „monstry“ nejsou, jsou jejich pravým opakem, bytostmi, které vzbuzují soucit, sounáležitost, touhu pomoci. Dokonce ani doktor Augustus Goldman, který je drží v nepřípustné izolaci, není zrůdou v pravém smyslu slova. Jeho pohnutky sice nejsou z nejčistších, ale jeho záměrem zcela jistě není svým dětským pacientům ubližovat. Čistě po stránce námětu si tak vzpomeneme na epizody jako The Host, Detour či The Post-Modern Prometheus, představující zvláštní kategorii zrůd, které jsou samy spíše vyděšené, než-li zlomyslné vůči světu.

recenze-founders-mutation-010.png recenze-founders-mutation-011.png

Chmurná melancholie se nese rovněž zmíněným mytologickým přesahem, projevujícím se zvláště ve vidinách a snech, které Scullyovou i Muldera pronásledují a připomínají jim pohnutý osud jejich vlastního syna. Tyto scény jsou naprostým klenotem, zčásti ponurým a mrazivým, především pak skličujícím a bezútěšným. Scénárista James Wong je mistrem toho nejtemnějšího hororu, tentokrát však dokazuje, že brnkat umí i na diametrálně odlišné struny. Mulder a Scullyová už dávno nejsou těmi dravými vyšetřovateli, zuřivě se ženoucími za vytouženou pravdou. Jsou rodiči, kteří vědí, že tu nejdůležitější pravdu nemohou odhalit sobě ani nikomu jinému, aniž by neohrozili jediný smysl, který jejich životy mají.

recenze-founders-mutation-014.png recenze-founders-mutation-013.png

Pravdy jsou tam někde venku, a pokud jednoho dne uzříš takový zázrak, jakým jsi pro mě ty, pochopíš, že pravdu nenajdeš ve vědě, ani v rovině neviděného, ale tak, že nahlédneš do vlastního srdce, a v tu chvíli dojdeš požehnání i prokletí, protože ty nejpravdivější pravdy nás jak spojují, tak nás od sebe bolestně a beznadějně odlučují.

- Dana Scullyová svému synovi, 9×08 Trust No 1

Tento článek byl zveřejněn 28.1.2016 v 21:00 v kategorii Recenze epizod, Restart seriálu Akta X.

Komentáře: 80

  1. mrx.friend napsal(a) 26.1.2016 v 10:46

    Teď jsem to dokoukal a musim říct, že vážně začíná bejt docela smutný, že nejvíc selhávají právě epizody otce seriálu. Wongovi se totiž povedlo natočit jednak klasickou MOTW epizodu a zároveň do toho citlivě zasadit mytologický prvky (neříkejte, že jste si při scéně v bazénu nevzpomněli na The Erlenmeyer Flask :)). Poslední scéna nemá chybu, pořád z ní mam takovej tíživej pocit. Suma sumárum, jop – tohle byl skutečně krok správným směrem ;-)

  2. SirWimpyIX napsal(a) 26.1.2016 v 11:15

    Alespoň ENG titulky jsou od rána dostupné:
    http://www.addic7ed.com/show/85

  3. Callysto napsal(a) 26.1.2016 v 12:40

    Šmarjá to byl doják :-) Málem jsem si u toho poplakala jako správná matka.
    Jak někdo psal včera, že se Gillian pořád ještě hledá a Scully jí po letech nejde, tak si to nemyslím, ty retro-scény odehrála úplně jinak. Spíš to bude opravdu posunem v čase, Scully už není mladá žena, ale někdo, kdo toho má hodně za sebou a to se musí podepsat i na tom, jak se chová a vystupuje.

  4. mrx.friend napsal(a) 26.1.2016 v 14:00

    Callysto: To podle mě bude asi taky tím, že tahle epizoda byla přece jenom natočená jako pátá v pořadí a hlavní představitelé už se s rolema zase trochu sžili ;-)
    A neodpustim si opět poznámku ohledně účesu Gill: ve vizích jsme viděli, že mohla bejt zrzka nehledě na to, že by se musela trápit s parukama, tak proč takhle, ksakru, nevypadá po celou dobu minisérie? Jenom proto, aby ji tvůrci nějak odlišili? Pche…

  5. Callysto napsal(a) 26.1.2016 v 14:08

    Jo, toho rozdílného odstínu vlasů jsem si taky všimla, ta zrzavá se mi líbí víc. Ale na druhou stranu, která z nás si nechává stejný odstín vlasů po celé čtvrtstoletí? Teoreticky – jako paní v letech musí mít Scully své vlasy už i šedivé, takže si je musí barvit, tak proč nezměnit barvu? Může to být důsledek toho, že se chtěla odpoutat od minulosti.

  6. mrx.friend napsal(a) 26.1.2016 v 14:13

    Callysto: O to nejde, nenarážim na barvu vlasů jako takovou :) Ale na to, že bylo de facto samozřejmostí, aby Scullyová byla pořád zrzka a Gillian se tím pádem uchýlila k paruce, aby byla jako blond pořád „zachovalejší“ pro nadcházející natáčení „The Fall“. Vadí mi tam prostě ta její pěšinka – je to něco, jako když se loupe banán :-D

  7. Smith napsal(a) 26.1.2016 v 15:00

    Gillian mi v tej snovej sekvencii pripominala viac Scullyovu ako mimo nej.

  8. Phoenix24 napsal(a) 26.1.2016 v 17:22

    Zkouknuto a musím říct, že to byl doják. Pro mě osobně nesmírně smutný díl. Chytil mě za srdce. A víc, až to taky budete mít shlédnuté. Rozhodně lepší než první díl, klidně bych ohodnotila 100%. Zcela jistě se stane kultovním. Co se mi líbí, je něžné prolínání drsných a smutných scén s jemným humorem(Mulder v šatně :)), to mě vážně pobavilo. Zkrátka jsem nadšená. Moc.

  9. Callysto napsal(a) 26.1.2016 v 18:50

    Akorát netuším, jak takový dojemný díl bude přijat mužskou částí publika. Počkáme si, až se někteří taky vyjádří :-)

  10. mrx.friend napsal(a) 26.1.2016 v 19:00

    Callysto: Co konkrétně byste chtěly slyšet? :-D

  11. Callysto napsal(a) 26.1.2016 v 19:27

    No jestli jsi taky ždímal kapesník v ruce u těch představ :-D

  12. mrx.friend napsal(a) 26.1.2016 v 19:41

    Callysto: Jenom po dobu, co byla na obrazovce Gillian … jsem ždímal kapesník v ruce u těch představ :-D (pardon, miluju dvojsmysly)
    Když nad tím tak přemýšlím, je to vlastně trochu zvláštní. Nevím, jestli to bylo tím, že se blížil konec epizody a člověk tak nějak očekával tu tečku za příběhem, ale mě právě víc dostala ta Mulderova představa. A pravdou je, že to bylo zčásti hodně proto, že jsem se s ní jakožto budoucí rádoby otec líp ztotožnil a Foxe mi najednou v tu chvíli bylo strašně líto. Ach, ty genderový stereotypy :-D

  13. Angelitos napsal(a) 26.1.2016 v 19:55

    Ahoj všem fanouškům ;) Tahle epizoda…nevím co si myslet. Ten příběh mi prisel takový nejpropracovanější, asi proto že tam do těch pár minut ještě narvali Williama. Je to divné myslela jsem že ho dali pryč jako mimino :O jo a taky jsem si všimla že zatím v každém díle byl nějaký Ind co to má být :D

  14. mrx.friend napsal(a) 26.1.2016 v 20:04

    Angelitos: FOX tak asi zároveň tajně a nepřímo podporuje Shyamalana :-D
    Jinak jsi chtěla říct, že příběh byl NEJpropracovanější nebo naopak NEpropracovaný? A že by další člověk, co si myslí, že se ohledně Williama jednalo o flashbacky?

  15. Smith napsal(a) 26.1.2016 v 20:41

    Ved to boli len ich predstavy, ziadne flashacky, nic. Len smutok, ze ho stratili a nemohli ho vychovavat ako si predstavovali a strach z toho ako by ho mohli stratit.

  16. Callysto napsal(a) 26.1.2016 v 21:26

    Angelitos, ten Ind, to budou určitě ty nové trendy politické korektnosti ve filmovém průmyslu :-) Vždyť sem nacpali i homosexuála, to jsem opravdu zírala. To mi přišlo poněkud násilné.

  17. nabaa napsal(a) 26.1.2016 v 21:35

    Rozpaky jsou pryč, z druhé epizody jsem nadšená. Tomu říkám návrat ke kořenům, až na ten doják s Williamem, ten by tam pro mě být nemusel.:-)

  18. sjpetka napsal(a) 26.1.2016 v 22:24

    Mňa tam zas ten doják s Williamom nijak nerušil, asi ide i o to, ako to začleniť do deja. prišlo mi to nenásilne (vyplynulo z deja), nebolo to dlhé, ani vlastne dramaticky akčne. pridanou hodnotou bola emocionálna zložka dojaku, ktorá nás zas trochu priblížila tomu, pochopiť aktuálny stav vzťahu M&S.
    asi sa musíme trochu nastaviť na to, že revival bude proste iný, nadupaný emociami, informáciami, obrazovými šokmi, no zároveň tak trošku spomalený, unavený a možno už i menej zapálený rovnako ako naši hrdinovia, ktorí takí proste po 13 rokoch musia byt. možno to je ta najpravdivejšia „truth“, ktorú nakoniec odhalíme.
    ****anyway, happy to see them again********ju­chuuu

  19. Angelitos napsal(a) 26.1.2016 v 22:44

    Aha tak to jsem blba jenom ..takže to byly představy …tak to mi spadl sutr že srdce :D
    mrx.friend … Nepropracovany… Debilni mobil si píše co chce :D

    Ještě jsem chtěla vyčíst že tam cpou pořad nějaké počítačové technologie a debilni galaxy nebo co to je…obří telefony :D

  20. Knowle napsal(a) 27.1.2016 v 0:28

    Jako gay – musím říct, že mi ta „homosexuální“ zápletka přišla úplně zbytečná-něco jako „hra na city“ nových fanoušků asi…pravda je, že v původních seriích nebyly buzny vůbec žádný, tak se nám to teď snaží vynahradit :)
    Co se týče Williama, tak jsem doufal, že se jim obejví zpátky v životě. Scullyová, mi přišla tak „doopravdy“ šťastná, když ho vedla do školy-že myslím, že by to bylo hezký…tak uvidíme. Snad bude! další serie a William taky :)

  21. Smith napsal(a) 27.1.2016 v 1:47

    „buzny“ boli uz v X-Cops ;)

  22. Angelitos napsal(a) 27.1.2016 v 4:49

    Haha že by místo Samanthy zacli hledat Williama? Tak na to asi už fakt nemám :)

  23. Phoenix24 napsal(a) 27.1.2016 v 5:48

    Vložka s Williamem mi přišla podstatnější, než celá blamáž se supervojáky. Přesně. Ukazuje v jakém stavu se oba nacházejí ohledně této jejich společné minulosti. Scullyová každý den prožívá, že přišla o dítě, které tak moc chtěla. A Mulder? Ten se to snaží vytěsnit, ale jak vidno, trápí se tím stejně. Jejich představy zobrazily jejich největší štěstí a zároveň největší obavu. Závěr dílu s osamoceným Mulderem, byl smutný. Věřím, že se Wilda objeví a teď bych si to fakt moc přála :)

  24. X napsal(a) 27.1.2016 v 9:08

    !!! SPOILER !!! !!! SPOILER !!! !!! SPOILER !!! !!! SPOILER !!! !!! SPOILER !!!
    vyborna cast! o 100% lepsia nez prva, klasicke akty x s hnusnymi krvavmi scenami (tie oci!!!!) je smutne, ze Carter nedokazal spravit taku dobru epizodu, ako Wong…

  25. captain napsal(a) 27.1.2016 v 9:19

    Druhá epizoda vynikající, navazuje a rozvíjí první. Mě se naopak hlas svědomí, myšlenky a představy Muldera a Scully o Williamovi líbily, jaké by to asi bylo, kdyby ho mohli v klidu vychovávat, sledovat jak vyrůstá a jak by to zasáhlo do jejich práce, života a vůbec…

  26. Phoenix24 napsal(a) 27.1.2016 v 10:18

    Captain – naprostý souhlas. Jsem z toho dílu vážně nadšená. Viděla jsem ho sice jen jednou, ale v hlavě mi doznívá a já se nemůžu dočkat, až si ho pustím po druhé, po třetí.....:)Vlastně až si pustím všech šest dílů najednou :) Oprava, až si pustím celá akta x v kuse a bude mě nesmírně bavit, jak se naši hrdinové v průběhu časů mění :D

  27. clarissa napsal(a) 27.1.2016 v 12:04

    OBSAHUJE SPOILERY

    Pořád přemýšlím, jak tuto epizodu uchopit. Objekt vyšetřování jistě stoprocentně spadá do souboru X-files a v tomhle směru je to krok správným směrem. Už se nám na scénu vrací i trochu toho humoru (pre-google hláška od Scully i Mulderovo prozření v šatně pobavilo). V kanceláři Skinnera se však objeví příliš rychle (chybí mi tam prostě scéna návratu do jejich kanceláře, ale to bude pravděpodobně tím, že původně měla po epizodě My struggle následovat epizoda Home again). Takhle to vypadá trochu zkratkovitě a jedna věta z úst Skinnera to nezachrání. No a pak je tu ještě William. Nebyla jsem nijak nadšená z toho, že Scullyová v předchozím díle zničehonic zjistila, že má část mimozemské DNA a i v souvislosti s tím se tázala po Williamovi. Jakákoli spekulace na téma William – mimozemská DNA – nadpřirozené schopnosti apod. mně osobně prostě vadí. Jinak je jasné, že jejich syn je zásadní motiv, který nemůže zmizet, protože jeho „ztráta“ do značné míry formuje jejich osobnosti, to, kým se stali. Představy o něm už kvůli předmětu vyšetřování zde byly na místě, byť aspoň v případě Scullyové bych je zasadila o něco citlivěji.

    P. S. Byli by skvělými rodiči. A asi se nikdy nepřenesu přes to, co jim Carter udělal.

  28. G.Logan napsal(a) 27.1.2016 v 13:07

    Druhá epizoda a opět bomba jen tak dál :)) jdu si pustit podobné starší díly:)

  29. branibora napsal(a) 27.1.2016 v 14:13

    Dil hodnotim moc dobre. Ackoliv k mym kultovnim dilum,ke ktery se budu vracet,asi patrit nebude. Souhlasim s tim,ze Mulderova snova pasaz byla mnohem smutnejsi a dobre padla na zaver.Jako chlap zdanlive ztratu ditete neproziva(mozna i proto,ze kdyby to prozival navenek,tak by tim Scully castecne jakoby obvinoval),ale v hloubi duse trpi uplne stejne. Mam otazku-v nekterem promo videu byl jeste snovy zaber jen s MaS na verande. Myslite,ze ho vystrihli nebo se k tomu motivu jeste vrati?

  30. yscully napsal(a) 27.1.2016 v 14:34

    SPOILERY

    Clarissa

    Scully v prvním dílu řekla, jakej je výsledek testu? Nezachytila jsem to, přišlo mi, že to zamluvila?
    (pomlčím o tom, že z toho obrázku při zadání „udělejte test DNA“ by ve skutečnosti přítomnost mimozemské DNA vyčíst nešla)

  31. clarissa napsal(a) 27.1.2016 v 15:31

    SPOILERY

    yscully: Když Mulderovi sdělovala, že nechala test udělat podruhé a tam už se mimozemská DNA potvrdila, tak mu také řekla, že Sveta není jediná. Pak spolu mluvili o Williamovi. Druhá epizoda pak na to plně navazuje, když se ukáží děti, jejichž „postižení“ s největší pravděpodobností způsobila právě mimozemská DNA, proto také ty obavy Scullyové.

    Osobně mi ta linka ani trochu nesedí. Jak je možné, že by na to Scully nepřišla už dávno? Je to pro mě něco podobného jako zjištění na začátku osmé série, že je Mulder smrtelně nemocný (nic tomu předtím nenasvědčovalo a nikam to Akta X neposunulo).

  32. yscully napsal(a) 27.1.2016 v 16:00

    SPOILERY

    clarissa: Koukám na to znovu a prohlížím soubor s titulkama. Buď jsem natvrdlá a potřebuju to víc doslova, nebo věta „She's not the only one“ odkazuje na únosy a odběry vajíček a na podivná těhotenství a pokusy a strach z opakování a ne na mimozemskou DNA, i když se na to Mulder ptá. Taky mi nesedí, proč by Svetě natvrdo lhala. Uvidíme za měsíc :)

  33. clarissa napsal(a) 27.1.2016 v 16:32

    SPOILERY

    yscully: Není vyloučeno, že nějaké „misunderstanding“ je i na mé straně ;). Ale vzhledem k tomu, co předcházelo (krom Mulderovy otázky i to, že si Scully sama brala krev), a tomu, co následuje (myšlenky na Williama), jsem to vztáhla na mimozemskou DNA u Scully. Jinak když před Svetou tvrdí, že výsledky nenesou stopy mim. DNA, tak nelže. Ty první výsledky byly opravdu negativní.

  34. mrx.friend napsal(a) 27.1.2016 v 17:21

    branibora: Určitě, tohle patrně budou záběry z epizody ‚Babylon‘ ;-)

  35. Mar. napsal(a) 27.1.2016 v 19:10

    Takže první epizoda těžké zklamání. Druhá epizoda zklamání jen o málo menší.

  36. XGirl napsal(a) 27.1.2016 v 19:14

    Ja jsem teda taky zatim z obou epizod nadsena – z Founder's mu­tation jeste o kousek vic, podle me mela vsechno, co do XF patri, SPOILER, to jest brutalni, krvave zabery, pri kterych citlivejsi povahy zaviraly oci (doktor, krvacejici z obliceje, rozriznute bricho tehotne zeny…) par vtipnych hlasek a vubec nejake ty humorne momenty (satna, Mulderova klasika v podobe „ukradeni“ mobilu, Scullyove otazka, zda Mulder vidi ten nuz, co tomu muzi trci z hlavy atd.), dabelske deti (jak zacalo vsechno kolem tech dvou litat, to bylo v nejlepsi tradici Syzygy a Calusari), trpici Mulder (kdo pri tom vysokem zvuku aspon jednou nezkrivil oblicej, at zvedne ruku), sceny s Williamem, kde se misilo stesti se smutkem – opusteneho Muldera na konci mi bylo neskutecne lito, prece jen Scully ma asi porad dva bratry a maminku, Mulder uz nema vubec nikoho (jak to vypada, tak uz ani Scullyovou).

    To je vlastne jedine, co porad nemuzu skousnout, ze agenti nejsou spolu.

  37. kultx napsal(a) 27.1.2016 v 19:56

    Dovolte mi, prosím, recenzi 10×02 Founder’s Mutation posunout ještě o jeden den, na zítřek, což bude poslední termín. Sama recenze je už téměř hotová, ale už nyní je zhruba dvojnásobného rozsahu recenze 10×01, takže bych dnes už nestihl provést uspokojivou korekturu. Chci vypustit text, který bude skutečně všeobjímající a zachycující každou jednu souvislost, o níž James Wong v této epizodě vypráví.

  38. yscully napsal(a) 27.1.2016 v 20:03

    Nedávej poslední termín, nebo tě tady někteří nově příchozí sežerou, jestli to nevyjde :) Až to bude, tak to bude, ale těším se. Díky za zprávu.

  39. XGirl napsal(a) 27.1.2016 v 20:12

    Krycek: Netrap se tim, je sice hezke snazit se potesit nove prichozi, ale vsem lidem, co chodi do prace a uz jim nepere a nevari maminka, musi snad byt uplne jasne, ze prednost maji zkratka jine povinnosti, nez servirovat na stribrnem podnose titulky generaci, ktera se s anglictinou seznamuje uz v materske skolce :) Uz takhle toho delas tolik, ze pred tebou kazdy smeka, jakou mas vydrz a nadseni!

  40. kultx napsal(a) 27.1.2016 v 20:13

    yscully: Já bych si dával pozor, ale tady je ta práce už opravdu prakticky hotova; jen ta korektura, kde se obávám, že bych už teď ve večerních hodinách neměl dostatek sil si všechny nelogičnosti a překlepy ohlídat ;-)

    BTW, už dnes jsem nad tím přemýšlel a nebylo by marné, abychom v následujících čtyřech týdnech ustálili jistý harmonogram: cz titulky v úterý, recenze ve čtvrtek. Přeci jen se v recenzi často objevují spoileroidní informace, takže by bylo jen fér počkat na co možná nejvíce lidí, až epizodu zkouknou, a pak vypustit recenzi, ve které bych se už nemusel držet zpátky.

  41. G.Logan napsal(a) 27.1.2016 v 21:49

    Přesně jak říká XGirl hlavně v klidu až budou tak budou. Myslím že pro dost z nás jsou titulky stejně k ničemu .)))

  42. yscully napsal(a) 27.1.2016 v 22:46

    (XGirl, G.Logan: zachytili jste, že titulky jsou dávno hotové a řeč je o recenzi, žejo? ;-) )

  43. XGirl napsal(a) 27.1.2016 v 23:19

    Krycek: Tak ja to vim urcite, vzdyt jsem je posilala :) Myslela jsem prave recenzi.

  44. wishmasterX napsal(a) 28.1.2016 v 1:40

    Pokud pro někoho i druhá epizoda byla zklamáním, tak si říkám, jestli si náhodou nepopletl seriál a nemám tušení, proč jej vůbec kdy sledoval ?!?

  45. Phoenix24 napsal(a) 28.1.2016 v 6:09

    Ono zklamání nově příchozích může přirozeně vyplývat z neznalosti seriálu, z neznalosti mytologie. Proto se může zdát zmatečný. Přiznám se, že první díl jsem ještě nestrávila, ale druhý už jsem dala podruhé:)A klidně ho dám znovu, znovu a ještě jednou znovu. :) Upozornila jsem doma muže, aby počítal s tímto následujícím harmonogramem:

    • nové epizody XF mají přednost před veškerými povinnostmi
    • nová epizoda XF je shlédnuta ihned následující den, v AJ(bez titulků:) )
    • nová epizoda XF je shlédnuta ve středu, ve slovenštině
    • nová epizoda XF bude shlédnuta v češtině(kdykoliv)
    • jakmile doběhne všech šest epizod XF, budou shlédnuty všechny v kuse(dle možností v AJ nebo ČJ)
    • jakmile vyjde DVD, má okamžitou přednost před veškerými potřebami(např. toaletní papír či jídlo prostě POČKÁ)
    • jakmile DVD bude doma vedle DVD přehrávače, okamžitě se spouští, několikrát za sebou, vybrané scény se stopují a probíhá bližší výzkum, probíhají vzrušené komentáře(moje, muž mručí a myslí na biatlon či Federera. Nebo si říká – proč zrovna já??????), zkrátka probíhá XF tetelení.
    • nová XF série je významnou událostí a je potřeba na ní brát zřetel :)
  46. XGirl napsal(a) 28.1.2016 v 10:16

    Phoenix: jak se tady dělá takový ten tleskací smajlík?

    Tak tak, proutek je třeba ohýbat, dokud je čerstvý a chlapy je třeba vychovávat k lásce k XF od seznámení. Díky tomu včera můj muž sám navrhnul, že si pustíme My Struggle (počtvrté od neděle) i s českými titulky, protože jsem si nebyla jistá, jestli jsem do nich přeložila nějkého O Reilyho. A že prý kdyby ne, tak jsem jak Kuřák a zatajuju Čechům pravdu :D :D :D Nedělám si srandu, fakt takhle přesně to bylo.

    To jsou zkrátka zásadní věci ve vztahu, kdyby manžel netoleroval moje XF, tak bych se nevdávala (protože by to stejně nemohlo vydržet) :D :D :D

  47. Tereza napsal(a) 28.1.2016 v 10:26

    Já seriál sleduji dlouho a viděla jsem jej několikrát. A nebyla jsem vyloženě zklamaná, ale trochu zmatená z nové teorie, vzhledu seriálu a těch nových technologií, no prostě z těch všech inovací (což je samozřejmé je o 15 let víc). Já si na to prostě musím zvyknout a pak už se pohled zase mění. Nesoudila bych lidi za to, že se jim díly nelíbí a proč na seriál tedy koukají atd. Vždyť je to normální, je tam spousta nového a každý máme nárok na svůj názor a pohled na svět. :-)
    První díl byl pro mne trochu šok (vadila mi tam ta holka a celkově ta omáčka okolo byla chabá, až na ten talíř), když jsem to ale nechala uležet, je to jediné logické vyústění seriálu. Celou dobu to nedávalo smysl a Carter to vymyslel dobře. Mimo jiné už to bylo naznačováno dříve, že za tím stojí armáda a ne ufoni.
    Druhou epizodu jsem dala 2× a byla by dobrá do série o 21 dílech. Ale protože to měla být 5. epizoda, je možné, že tento díl je jen předvoj něčeho většího. Uvidíme. Každopádně se těším na další a jsem ráda, že je seriál zpět.

  48. Tereza napsal(a) 28.1.2016 v 10:31

    XGirl: Ale manželství by vydrželo i bez toho, že by se chtěl chlap koukat na Akta, on má taky určitě svoje záliby, které ty nesdílíš. Důležitá je tolerance.
    To jsem tady jediná, kdo dal na Cartera, abychom začali normálně žít, když seriál skončil? :-D
    Hlavně, že to na mně nezanechalo žádné stopy, jen občas běhám v noci po lesích a na hradech honím duchy, ale jinak dobrý.

  49. Phoenix24 napsal(a) 28.1.2016 v 12:00

    Tereza: myslím, že to o manželství, myslela XGirl ironicky :) a nemám pocit, že by tady někdo přehnaně obhajoval nebo odsuzoval lidi, kterým se díly líbí/nelíbí. Sama jsem neskutečně dlouho obhajovala druhý film, že není tak špatný, a nakonec si i sama přiznala, že je tak špatný, že horší to být nemůže. I když…pár shipper momentů přinesl :) Já jsem taky ráda za každý díl, jsem ráda, že je to bráno ,,vážně", že tam jsou staré postavy, staří představitelé a i staré teorie. Že Carter neměl pnutí dosadit hromadu nových postav, ale že zachoval ty, které důvěrně známe. A je možné, že to má CC tak vymyšlené, že stejně jako Mulder dospějeme k přesvědčení, že těch minulých 9 sezón nás mimozemšťani tahali za fusekli a za vším stojí vláda:). Má to svou logiku. Lidé se bojí neznámého(mimo­zemšťani), a čím víc budeme tvrdit(vláda), že neexistují, tím víc lidé budou tvrdit, že lžeme. Tím pádem máme dostatek prostoru k vlastní manipulaci a mnohem horší. Pod vládním svícnem bývá největší tma. Nechme se překvapit :)

  50. XGirl napsal(a) 28.1.2016 v 12:42

    Tereza: Tak to vis ze ja jsem se taky naucila mit rada americky fotbal (a nejvic Atlanta Falcons), slyset ve vsech pisnich od Beatles bici a ocenit texty od kapely Tool :))) To byl pokus o vtip, presto jsem rada, ze jsem z manzela udelala XF fanouska, ve dvou se proste kouka uplne jinak, nez clovek sam – jak pise Phoenix24, kdyz je s kym rozebirat kazdou scenu, vracet zabery a komentovat a probirat ruzne teorie…

    A s tim novym pohledem na vec souhlasim do pismene, doba se zmenila, navic vzdycky tam prece byla linka, ze „to“ delaji lidi, vzpomenme treba na Nisei/731, trilogii Redux nebo pozdeji Dreamland (byt ten se pocita mezi never happened episodes)…

  51. clarissa napsal(a) 28.1.2016 v 12:58

    XGirl: Já se Tvým „osmerem“ skvěle pobavila a hned to přeposlala svému manželovi. Třeba se inspiruje :).

    Jinak s tím novým pohledem stále zápasím: kdo by tedy byli mimozemští lovci, co černý olej, kdo by zlikvidoval Syndikát (nějaká další elita stojící v hiearchii ještě o kousek výš?), odkud tedy Mulder zachraňoval Scullyovou ve filmu. Prostě mi to tam moc nesedí a nedokáži to zapasovat.

  52. kultx napsal(a) 28.1.2016 v 15:32

    Wow, vy jste fakt hodně plodní! Díky, už se těším až si to o víkendu všechno počtu ;-)

  53. kultx napsal(a) 28.1.2016 v 15:33

    Jinak přečas pro titulky ve verzi WEB-DL zaslala dejna, které tímto moc děkuju.

  54. G.Logan napsal(a) 28.1.2016 v 16:12

    To yscully : vidíš nezachytil:), ale ja je stejně nepotřebuji rozumím tomu :)) mám radši čistej obraz(bez titulku)

  55. Martin napsal(a) 28.1.2016 v 16:39

    Ad Michal Palán: vidím, že jsou sice titulky pro všechny verze, ale ve všech jsou stejné chyby, na něž jsem upozornil mailem – není to škoda?

  56. yscully napsal(a) 28.1.2016 v 21:55

    Díky za recenzi. Těší mě, že se shodujeme v hodnocení 100% a jak jsem psala na Lapu, jsem fakt zvědavá, kam to může stoupat.

  57. kultx napsal(a) 28.1.2016 v 22:48

    yscully: Rádo se stalo! Já se nemohu dočkat až v úterý zjistíme, jestli Darin za ta léta ještě zgeniálněl (fuj, to je slovo) :-D

  58. kultx napsal(a) 28.1.2016 v 22:49

    Martine, moc díky za korekci, teď už jsou titulky dokonalé ;-)

    Zatím jsem opravil KILLERS, potažmo AVS verzi. WEB-DL přepíšu zítra, teď už opravdu musím vytřískat něco ze spánku…

  59. Smith napsal(a) 28.1.2016 v 23:13

    Siedma seria ponukala uz take uzatvaranie pribehu, potom deviata kde posledna epizoda bola dostojna rozlucka. Mulder uz predtym bol davno prec z FBI, neskor obaja utiekli prec a teraz zase uplne z cista jasna su znovu v FBI akoby sa nic nikdy nestalo.. Nie som uplne presvedceny ci nam trebalo tuto seriu aj druhy film. Kruh bol uz raz uzavrety a teraz tato desiata seria z neho robi nejaku cmaranicu a uplne podkopava dolezitost finalovej epizody deviatej serie, ktora teraz posobi az vylozene smiesne..

  60. mrx.friend napsal(a) 28.1.2016 v 23:34

    Smith: V ‚I Want To Believe‘ jsem se kdysi sám divil, jestli si z nás Carter dělá prel a Mulderův dosavadní půser chce zahladit jenom tim, že se Mulder se Scullyovou nachomejtnou k tak triviálnímu a ničim nezajímavymu případu. V minisérii mě zase napadá, jak se všechno řeší totálně zkratkovitě, nic nemá vývoj a těch šest dílů tak na tom začíná zbytečně ztrácet. Jak to, že Skinner má po tom všem takovou pravomoc, aby Akta X (pokolikáté že už) moh' znovu otevřít? Kam se poděla všechna ta hrůza z Akt X ze strany FBI, supervojáků apod.? Chrisi, proboha, tohle přece nejde všechno zamést pod koberec jenom tím, že si tohle všechno popřeš. Achjo, očividně jsem z toho pilotu pořád v rozpacích…

  61. mrx.friend napsal(a) 28.1.2016 v 23:37

    Zřejmě jsem přišel na to, jak do komentářů propašovat kurzívu! :-D
    Omlouvam se, chtěl jsem ve dvou slovech vyhvězdičkovat po jednom písmenu, abych tady neběsnil tase tolik a takhle se to ujalo :-)

  62. Smith napsal(a) 28.1.2016 v 23:47

    mrx.friend: uplny suhlas. To je tak nasilu urobene az to boli. Keby aspon v druhej casti namiesto inych veci ukazali par dialogov ake to je pre nich zase sa vratit, vosli prvykrat spolu do ich kancelarie a uvedomili si kolko prezili a pod. Namiesto toho proste hned sa ide vysetrovat, ved co, nikomu nic nehrozi, vsetky hrozby zazrakom pominuli, Akty X su zase zazrakom otvorene. Nic sa vlastne nestalo, nic sa nezmenilo a nic nemalo vyznam co sa stalo doteraz.

  63. Phoenix24 napsal(a) 29.1.2016 v 5:48

    Kryceku, díky za recenzi, je skvělá jako vždy :)

  64. Angelitos napsal(a) 29.1.2016 v 7:57

    Šest dílu ne prostě strašně málo a každá epizoda na tom asi bude ztratna :(

  65. orange napsal(a) 29.1.2016 v 8:36

    Jsme v čase o mnoho let dále. I v životě se lidé s časem mění a bylo by hodně zvláštní, kdyby se nějak nezměnili i Mulder a Scully (i co do vzhledu, málokterá žena nosí celý život jeden účes či barvu). Nové epizody reagují na vývoj reality a čerpají z aktuálních konspiračních teorií i vývoje nebezpečí, které plyne z možnosti kdykoliv, kdekoliv a kohokoliv sledovat a shromadování obrovských objemů dat o každém z nás. Je zde jistá zkratokovitost, ale ano to v prostoru 6 epizod asi ani jinak nejde.

  66. Martin napsal(a) 29.1.2016 v 8:48

    Ad Kultx: Úžasné! :-)

  67. KayTee napsal(a) 29.1.2016 v 9:18

    Tak jsem tady taky zpatky :-). Nemam moc cas s miminem u prsa procitat vsechny komentare, ale zbezne jsem to zvladla. Z Williama jsem taky zmatena jestli to je jen predstava nebo vzpominky. Ale bylo by to divne, kdyby to byly skutecne vzpominky. Ze ma Scully mimozemskou DNA jsem taky tak pochopila z toho, jak to rekla.
    Epizody se mi libily obe, druha ale mnohem vic :-)

    Dekuji Krycekovi za moznost mit se kam vratit a za vsechny clanky a za titulky. Tam patri diky vsem, kdo se na tom nejak podileji. A taky dik tomu, kdo na ulozto vklada epizody uz s vlozenymi titulky :-D

  68. clarissa napsal(a) 29.1.2016 v 10:08

    Hezká recenze (+ shrnutí) :). Ale já si pro sebe to absolutní hodnocení ještě šetřím. Přeci jen, tato epizoda byla množstvím témat, které přinášela, příliš roztěkaná a navíc minimálně jedna linie (těhotná matka a osud jejího dítěte) byla nedotažená a vyšuměla do prázdna… A pak tu byl ten nenávrat do jejich kanceláře (čemuž se však lze jen těžko divit, když se z páté epizody udělá druhá, a já jsem zvědavá, jak to ustojí Home again). Takže 80 % :).

  69. PetraZelva napsal(a) 29.1.2016 v 11:39

    Tohle vám trošku osvětlí, jak to Wong myslel s Williamem: http://fox.tv/20uQJ1c

  70. PetraZelva napsal(a) 29.1.2016 v 11:56

    Jinak recenze skvělá, díky Kryceku. Já osobně bych asi nedala úplně 100 %. Hned, jak jsme se na to doma dodívaly, tak mě přepadl takový divný pocit, že to skončilo brzo. Resp. že to nemělo vlastně žádné rozuzlení, chyběl mi tam nějaký závěr toho případu.. pořád nad tím přemýšlím a srovnávám to s jinými MOTW a je pravda, že ani ty se často nevyřešily.. ale mně asi unikl nějak ten smysl.. na co vlastně přišli.. přišli vlastně na něco? Teda krom toho, že ty vysokofrekvenční zvuky vydávali hledající se sourozenci..
    A ještě k tomu krátkému videu, co jsem postovala před chvílí – normálně se mi z toho chtělo brečet.. Wong teda fakt umí zabrnkat na city..

  71. wishmasterX napsal(a) 29.1.2016 v 13:49

    Celkem mě pobavily příspěvky ohledně toho, že se v seriálu používají „ty nové technologie“ a nedá se na to zvyknout …
    Seriál, který od roku 1993 zakládá na mimozemských vyspělých civilizacích, věcech těžko vysvětlitelných a pochopitelných a celé vyšetřování je založeno na organizaci, která alespoň tehdy měla neomezené prostředky a všechny dostupné technologie, je jako lamentovat v autosalonu Porsche nad tím, že by jste tam radši viděli hadraplán … Nehledě na to, že veškeré požívání techniky je tam zakomponováno naprosto vkusně, na rozdíl od béčkových TV kriminálek, kde se to jenom hemží tablety, tisíce LCD obrazovek, všichni mluví do hands-free sady a všichni ví všechno, protože jsou přece Policie …

  72. Luki napsal(a) 29.1.2016 v 14:58

    6 45-minutových epizod je prostě málo. Tvůrci jsou hodně limitováni studiem a tak jim prostě jistou zkratkovitost nemůžeme vytýkat… natož pak v epizodě, která nikdy neměla být odvysílána jako druhá, ale jako předposlední. Zatímco souhlasím, že My Struggle byl sympatický, ale nepovedený a hodně bizardní Carterův onanismus, Founder's Mutation je solidní MOTW epizoda, které není moc co vytknout… jen prostě působí, v moderní hypertelevizní době, příliš prostě, jednoduše a nenáročně…Pořád je to o několik úrovní výše, než kýčovitý Fringe.

  73. Žanet napsal(a) 29.1.2016 v 17:42

    Já teda čekám až na český dabing,ale zarazilo mě toto,Gillian má paruku? Já si říkala,že je ta pěšinka „divná“…

  74. angelitos napsal(a) 29.1.2016 v 22:04

    Žanet…tuším že v nějakém rozhovoru říkala že se akorát prebarvila…jestli jsem dobře pochopila

  75. clarissa napsal(a) 29.1.2016 v 22:42

    Žanet, angelitos: Gillian má skutečně paruku. Chtěla se přebarvit, ale reálně jí hrozilo, že přijde o vlasy (nebo aspoň o hodně moc vlasů), protože kvůli natáčení další řady The Fall by se musela vzápětí opět odbarvit na blond.

  76. Angelitos napsal(a) 30.1.2016 v 7:19

    Stejně se barví na blond ne nechapu moc… :D

  77. WirWareWerdadero napsal(a) 30.1.2016 v 13:51

    Osobně si myslím že ohledně těch teorií vyřčených v první epizodě tohle nemá konkurenci – Již dříve mulder věděl že jsou opravdové skutečné mimozemské ůnosy a ty které sou provedené vládou Tady to nebyla žádná novinka Ale to celkové pojetí MASAKR – Náznaky na Klimatické války!!! infikaci vzduchu a elektromagnetické vlny!!! třetí světová válka !!! zmizení digitálních peněz !!! 11září ůtok pod falešnou vlajkou !!!!! utajovaná volná energie !!!!! a tak dále !!!! co si víc přát ???? že to bylo přehnané?? nikoliv…Bylo to až hrůzu nahánějíc aktuální – Akta ještě nikdy nebyla takhle blýzko pravdě . )

  78. Žanet napsal(a) 31.1.2016 v 17:01

    Tak alespoň jí mohli dát pořádnou paruku-tahle není vůbec pěkná- taková pěšinka , fakt se mi nelíbí .. nebo měla byt blond, vždyť lidi se mění, že jo..

  79. rad napsal(a) 2.2.2016 v 16:24

    Hlavne diky botoxu zmenila vyraz. Vypoada jak mimozemstan. I hlas ma takovej divnej.

  80. Petr B napsal(a) 4.2.2016 v 8:13

    Má někdo link kde bych to mohl stáhnout v angličtině, prosímvás?

Řekněte nám svůj názor!