1. série slovem (kompletní shrnutí)
První série Akt X byla premiérově vysílána od 10. září 1993 do 13. května 1994. Divákům nabídla čtyřiadvacet epizod, ve kterých dva agenti FBI řešili mysteriózní případy. Duchovní otec seriálu Chris Carter do jejich rolí obsadil Davida Duchovnyho a Gillian Andersonovou.
Dnes, kdy se ze seriálu dávno stal mezinárodní superhit, si jen s obtížemi uvědomujeme, jak Carter, sám nedisponující velkými zkušenostmi, s obsazením takřka neznámých herců riskoval. Sázka na velkou nejistotu nakonec znamenala bouřlivé vítězství, Akta X se už po druhé sezóně stala televizní událostí a její představitelé miláčky publika. Cesta k triumfu ale nebyla snadná a my si ji na následujících řádcích připomeneme.
Kompletní shrnutí: 1. série | 2. série | 3. série | 4. série | 5. série | 6. série | 7. série
Rok 1993 neměl být ničím zvláštní. Když v lednu zemřela Audrey Hepburnová a v říjnu František Filipovský a Federico Fellini, bylo jasné, že se ve světě televizní a filmové zábavy schyluje k nové době. Bezprecedentní úspěch Jurského parku, který se v létě toho roku stal nejúspěšnějším filmem všech dob, jasně naznačil, že lidem začíná znovu chutnat science fiction a že všedních starostí si dosyta užijí ve vlastním životě. Tehdy se objevil Chris Carter, podivín z Long Beach, který vystudoval žurnalistiku, jen aby poté mohl psát do brakového časopisu o surfování. Prkno sice nezahodil, zato se podíval na Dobyvatele ztracené archy, první díl z populární filmové série o Indianu Jonesovi, což v něm vybudilo takové nadšení, že se dal na amatérské psaní scénářů. Když si ho v polovině osmdesátých let všimlo vedení studia Walta Disneyho, byl to – pro některé překvapivě – už jen poslední krůček ke splnění Carterova velkého snu. Vlastnímu příběhu o dvou agentech FBI.
Akta X byla v roce 1993 vším možným, jen ne očekávaným přírůstkem do podzimní skladby severoamerické televizního vysílání. Ne že by zdejší televizní publikum už tehdy neznalo žánr science fiction hororu: Alfred Hitchcock Presents (1955–1962), The Twilight Zone (1959–1964) a Kolchak: The Night Stalker (1974–1975) jsou zářnými příklady pestré mysteriózní minulosti. Zároveň se však jedná o tituly z let padesátých až sedmdesátých, tedy z období televizního středověku, které mladé generaci na sklonku století už nic neříkaly. V osobě Chrise Cartera, který v sedmdesátých letech dospíval, se tak obě údobí spojila a Serlingovo opus magnum i kultovní americká série Kolchak se pro jeho nový seriál staly nejvýznamnější inspirací.
Koncepce, se kterou přišla Akta X, se od všeho ostatního v tehdejší televizi natolik odlišovala, že Carterovým chlebodárcům ze společnosti Twentieth Century Fox nějakou dobu trvalo, než se rozhoupali k explicitní, tedy finanční podpoře. To i navzdory tomu, že začátkem devadesátých let se světová veřejnost zamilovala do dvou pozoruhodných thrillerů, kultovních Twin Peaks (1990–1991) a pětioscarového Mlčení jehňátek (The Silence of the Lambs, 1991). Obě mistrovská díla představují mladé agenty FBI, pátrající po sériových vrazích, což je idea, kterou Akta X do jisté míry kopírovala. Ve všem ostatním si ale šla svou vlastní, neotřelou cestou.
Je ironií osudu, že nejsilnějším impulsem ke svolení nakonec nebyly sebelepší argumenty o úspěchu Twin Peaks a o tom, jak se lidé rádi bojí, nýbrž studie, jejíž výsledky potvrdily, že relativně velký počet Američanů věří, že byl unesen mimozemšťany. Společnosti Fox šlo v první řadě o výdělek, což jí samozřejmě nemůžeme zazlívat, a proto pro ni tato zdánlivě nerelevantní zjištění hrála klíčovou roli. (Zazlívat jí můžeme naopak to, že do hlavní ženské role Carterovi nutili herečku s „bohatší“ výbavou, která se měla co nejvíc podobat v té době populární Pamele Andersonové. Na to mladý vizionář naštěstí nepřistoupil a svoji představu si uhájil.)
Hlavní hrdinové jsou zřejmě tou největší anomálií, která Akta X tolik odlišovala od zbylé televizní produkce své doby. V našem případě jimi nejsou svalovec v dobře padnoucím obleku a blondýna, bujnost jejíhož poprsí jí znemožňuje výhled. Akta X nám představují samotářského psychologa, zaměřujícího se na profilování sériových vrahů, a špičkovou forenzní patoložku, která nosí brýle. Aby tvůrci postavy alespoň trochu přiblížili obrazu průměrného Američana, vybavili Muldera lehkým stihomamem, bezbřehou láskou k pornu a nezlomnou vírou v konspirační teorie o spolupráci americké vlády s mimozemšťany. Scullyová tu je, aby zdivočelá tvrzení svého partnera usměrňovala, zpochybňovala a popírala. Vztah obou agentů, který byl původně zamýšlen jen jako doprovodný jev jejich vyšetřování, se brzy stal motorem příběhu a pro mnohé jediným důvodem, proč Akta X týden co týden sledovat.
Tématem první série, potažmo celého seriálu se vedle mimozemských bytostí (Fallen Angel, E.B.E., The Erlenmeyer Flask) stávají masoví vrazi (Beyond the Sea), mutanti (Squeeze), vlkodlaci (Shapes), hříčky přírody (The Jersey Devil, Darkness Falls), lidé s nadpřirozenými schopnostmi (Eve, Fire, Miracle Man) či paranormální jevy obecně (Shadows, Genderbender, Young at Heart). Všechno případy odehrávající se v různorodých lokalitách napříč Spojenými státy od lesů státu Washington na západě po ulice hlavního města Washington na východě. Jediný aspekt, kde první série ve srovnání s ostatními znatelně ztrácí, je mytologie, která se omezuje pouze na mimozemské únosy, navíc jen povrchně. Témata mimozemských implantátů, armádních experimentů, černého oleje a vládní konspirace, vedené Syndikátem, na svoje objevení teprve čekají.
První série, stejně jako všechny následující, obsahuje epizody lepší i horší. Epizody, všeobecně považovány za ty horší (Ghost in the Machine, Space, Roland), trpí především kvůli svému zaměření na moderní informační technologie, na které začátkem devadesátých let ještě neuzrál čas. Z toho důvodu jim diváci a mnohdy ani tvůrci sami dobře nerozuměli, což se podepsalo na jejich ztvárnění, které působilo naivně tehdy a ještě naivněji dnes.
Odstup více jak deseti let od ukončení seriálu ukazuje, že první série se svým mladším bratříčkům co do divácké sledovanosti už nikdy nevyrovná. Jinak tomu je po stránce fandovské popularity, kterou právě čas prověřil jako nic jiného. První sezóna nabízí několik epizod, které dodnes tvoří základní kostru celého seriálu a z toho či onoho důvodu je označujeme za kultovní. Deep Throat: na scénu přichází Mulderův první informátor. Squeeze: poprvé se protahujeme kanalizací ve zmutované kůži Eugena Toomse. Ice: naše agenty napadá parazit, vyvolávající paranoiu a mírné šílenství, a pohřbívá je pod aljašským ledem. Eve: agenti se stávají nedobrovolnými opatrovníky dvou osmiletých, geneticky upravených, chladně kalkulujících a své opatrovníky vraždících dívenek. Fire: Mulder, trpící fóbií z ohně, se střetává s mužem, který své oběti zapaluje silou vůle. Miracle Man: agenti se setkávají s náboženským kazatelem, který je schopen jedním dotykem uzdravovat nemocné a stejným způsobem vraždit zdravé.
Čas nejlépe prověřil skutečné skvosty první série. Epizody jako Squeeze či Ice jsou nepopiratelné klasiky, které jejich fanoušci nikdy neopustí. Přesto se v jádru jedná o poměrně jednoduché zápletky, které fascinují především svým audiovizuálním zpracováním, jež je na svou dobu vysoko nad průměrem. V první sérii jsou ale i epizody, jejichž hluboké poselství nesmí zůstat nepovšimnuto, proto si je krátce připomeneme.
Beyond the Sea je výborné drama, ve kterém se agenti setkávají s Lutherem Lee Boggsem, vrahem odsouzeným na smrt, jenž tvrdí, že je schopen komunikovat s dušemi zemřelých. Pro agentku Scullyovou, která právě přišla o svého otce, případ brzy získává osobní rozměr. Beyond the Sea je tak svého druhu prologem k mnoha dalším, neméně slavným případům, v rámci nichž Scullyová nachází své vlastní touhy, přání, obavy apod. Typickými příklady takových epizod jsou One Breath, Christmas Carol, All Souls, Milagro či all things.
Epizoda samotná je příběhem o těch nejběžnějších věcech, týkajících se života a smrti, a bolestivé potřebě nějak se vypořádat se ztrátou, ať už se děje v rámci rodiny, přátel nebo třeba „jen“ lásek. Epizoda ukazuje fenomenální herectví Gillian Andersonové, která právě v těchto dílech potvrzuje, že je Davidu Duchovnymu více než důstojným hereckým partnerem (stejně jako Scullyová, která rozměrově roste do zdatné konkurence postavě Muldera). V případě této epizody je to o to markantnější, o co mizivější měla tehdy pětadvacetiletá Andersonová zkušenosti. Nutno dodat, že konkrétně v této epizodě je zdatným partnerem konkrétně spíše na Oscara nominovanému Bradu Dourifovi, excelujícímu v roli odsouzence Boggse, jehož několikaminutové proslovy jsou pro Scullyovou vpravdě zatěžkávající zkouškou. Shippers pak u této epizody prožili do té doby jeden z nejsilnějších orgasmů, to když Mulder vůbec poprvé Scullyovou oslovil jejím křestním jménem.
Young at Heart je v podstatě totožný případ, jen zaměřený na Muldera. Agenti se dostávají na místo činu, kde nacházejí otisky Johna Barnetta, nebezpečného zločince, kterého Mulder už před lety dostal za mříže. Agenti zjišťují, že oficiální verze, podle které měl Barnett ve vězení zemřít, není tak úplně pravdivá. Místo toho se zločinec stal součástí utajeného experimentu, v rámci kterého se vědci snažili zpomalit proces stárnutí. Barnett, odhodlaný se nebohému agentovi krutě pomstít, se nyní vrací na scénu a Mulder může jen hádat, jak jeho nesmiřitelný protivník vlastně vypadá.
Young at Heart jsou typická Akta X – bizarní, děsivá, tajuplná, zvrácená, temná – možná i proto, že epizodu jako jeden z mála nemytologických kousků napsal Chris Carter. Epizody jako je tato jsou jen dokladem toho, jaká škoda je, že David Duchovny po skončení Akt X věnuje svůj mimořádný talent šaškování v obskurních zvrhlostech typu Californication.
Největší klenot první série si každý musí najít sám. V mých očích je to Darkness Falls, která svého staršího bratříčka Ice poráží prakticky na všech frontách – od výběru pestrých lokalit až po volbu hlavního zloducha, zeleně světélkujících mušek, kterým se prostě nedá odolat. Jak už jsme psali v recenzi, obě epizody dokumentují četné výlety Muldera a Scullyové do nehostinné přírody, ve které našim agentům zpravidla dochází buď kyslík, světlo, náboje nebo prostě jen rozum. Aljašskou výzkumnou stanici střídají hluboké lesy státu Washington, aby to další týden mohla být aktivní sopka v Kalifornii, norské moře, kde čas utíká rychleji, než byste si přáli, jezero v Georgii s americkou verzí lochnesské příšery, koncentrační tábor v ruské Tungusce, floridské lesy s molími lidmi anebo starý dobrý bermudský trojúhelník.
Doporučovat někomu první sérii Akt X je jako doporučovat křesťanovi četbu evangelia. Verdikt zní tedy zhruba takto: Akta X jsou základ televizního strachu. První série je základ Akt X.
Tento článek byl zveřejněn 30.4.2021 v 0:00 v kategorii Shrnující články.
Pokud tímto článkem „donutím“ alespoň jednoho z vás, aby si tento víkend zapnul Akta X, je moje mise úspěšná…
Dalšími články bych moc rád pokračoval, ale definitivní rozhodnutí padne až podle zájmu.
Kryceku na první sérii jsem čekal a děkuji!! V mých očích je asi nejoblíbenější ze všech – díky nostalgii.....vzpomínám si, jak to prostě začalo…Ice a Space byly první epizody, které jsem jako dítko školou povinné viděl…a pak už nevynechal ani jednu (to bylo řečí kolem učení…vždyť Akta běžela dost pozdě) Díky nostalgii jsem také shovívavější k těm ne tak skvělým kouskům jako je Darkness fall anebo Young at heart (pro mě jednička série a top 10 seriálu). Mám kupodivu rád i Ghost in the machine nebo Rolanda…prostě určitou nedokonalost a naivitu v technických epizodách tvůrcům odpouštím :) Díky za to, dnes mám sice jiné povinnosti, ale od zítřka pokračuji po 3 týdnech bez Akt (čeká mě přelom 5/6) už se nemůžu dočkat, až dojedu do konce a začnu zase od začátku, jak to dělám nepřetržitě od roku 2007 :) Díky Ti!
velké díky a ano, tvoje mise je úspěšná:-))
Yes, díky za článek, přečetl jsem ho zase jedním dechem, takže doufám, že zájem o tyhle stránky bude v těchto dnech natolik veliký, aby tě motivoval k další podobné práci
První sérii mam taky dost možná na první místě co se týče oblíbenosti, jednak z nostalgie, jednak proto, že obsahuje opravdu vytříbené epizody, ale i proto, že ona opravdu byla tou první, co dala do pohybu následující fenomenální kolotoč.
Na nějaká Akta mam v plánu se podívat na Coolu (finišuje tam teď sedmá série, takže „Rekviem“ o svátcích je víc než jasná volba), bohužel dneska jsem je nestihl, protože jsme byli vybírat vánoční stromek
Mně nikdo nutit nemusí, mám všechny série a již po třetí recykluji. Začínám se již obávat o své duševní zdraví, zkoušla jsem už všechno možné, stahuji o 106 seriály kterými nás bohatě zásobuje USA, ale vlastně jsem se kromě Akt X nikdy k ničemu nevrátila.Díky za článek, jen tak dál, vím, že je to těžké psát pořád něco nového když už je seriál tolik let pryč :)
Paráda! A minimálně my doma teď koukáme na akta pravidelně. Přítel si dohání patřičné vzdělání a poctivě jedeme od 1. série až do konce… Poslední jsme zrovna viděli tématické Jak duchové ukradli Vánoce. Tak Štastné a Veselé i Vám a Kultu X!
pekne zhrnuté..
Velmi rada som si pospominala na tieto skvele kriminalne pripady, nakolko ma po rokoch a rokoch sledovania zacala mytologia dost unavovat. Tu sa vyskituje urcite najmenej casto a pre mna to bolo ako sviezi vanok…dakujem moc
Prešiel rok, čo som sa dostala k XF a tejto stránke. Prešiel krásny rok, v ktorom sa pre mňa XF stalo čímsi viac ako len seriálom. A práve pri myšlienke, koľko a v akej kvalite je toho o XF na tejto stránke napísané, mi napadla jedna túžba (okrem tretieho filmu samozrejme): vydanie tejto stránky v knižnej publikácii. Asi len utópia, no snívať chcem. Michal, ďakujem.
akurát ju idem pozerať :)
A to se mám jako učit na zítřejší zkoušku jo? :D celý den místo toho projíždím jak toty stránky tak různé díly Akt X :)a opět musím pochválit úvodní fotku :)
Zrovna se koukám na druhou serii :D
Jinak velmi pěkně napsáno :)
Hele jak je možné, že se to doteď neobjevila žádná zpráva o tom, že bude nová série?
Bulvár o tom kdo s kím a kde je tu pořád, ale to proč sem chodím na tento web se začíná pomalu jaksi opomíjet…
MlaW – ono to tu myslím bylo ale možná jako starší článek pár dní zpátky
MlaW: Objevilo se to tu před třemi dny, hned, jakmile o tom informovaly zahraniční weby – je to stále na homepage.
Jinak v podstatě totožná zpráva se objevila už loni v létě, takže si nejsem jist, jestli jsme se nové řadě nějak zvlášť přiblížili. Můžeme jen doufat. A čekat.
P_E_S, Dadlenka, mrx.friend, Bohuli, dejna, oskvarka, kimberly, XxX, Bleky i všichni ostatní: těší mě, že jste si příjemně početli, rád jsem posloužil
Ach tak to se omlouvám, asi jsem slepej a naprosto mi to uniklo.
Jinak je třeba dodat, že teď je k tomu opravdu blízko.
MlaW: Vůbec nic se neděje, čas od času se tu ztrácím i já :)
K rebootu: Něco na tom bude, dnes se vyjádřil i DD… Aktualita už je na titulce.
Jednou za uherský rok zavítám na KultX a pořád nestačím zírat na to množství dalších a dalších aktualizací a článků k tak dávno skončenému seriálu.
Tohle je prostě nej fansite na světě, bravo!
Super úvod, konečně jsem si zas něco pěkného přečetla :))
Ahoj, můžu poprosit, odkud máte první série s vhodnými titulky? Já je sice stažené mám už leta, ale kvalita nic moc, ale co mi opravdu vadí jsou špatné titulky ať už načasování nebo kvalita. díky za pomoc
Miluju první sérii, i po těch letech to hltám, jako kdysi. Je fajn sledovat, jak se zpočátku navzájem „oťukávali“ a hezky rozvíjeli svoje přátelství. Sympatičtí hrdinové, napínavé příběhy s kvalitními dialogy a perfektní hudbou. Zkrátka úžasný seriál nejen k pobavení, ale i k zamyšlení.
Soumrak padá je taky moje nej.
Abych také něco dodal. Podle mě prvních pět sérií a první film jsou prostě kultovka, klasika, a dá se to dívat pořád. Každopádně za mě z první série Pilot, Fallen Angel, E.B.E a The Erlenmayer Flask jsou legendární! Ps. Protože Ice je tak trochu vykrádačka Carpentrovi The Thing, tak mám také raději Darkenss Falls, už jen pro ten ekologický přesah…
captain: 100% s tebou souhlasím. Já bych k těm legendárním ještě přidala „Squeeze“ a „Deep Throat“, kterou zbožňuju.
Na jednu stranu rozehřívací série, ovšem nabitá excelentními epizodami. Mám celkem rád i Ghost in machine a Rolanda. Suverénně u mě vedou Darkness falls, Eve a Space. A je to zároveň jediná série, u níž beru vážně mytologii, hlavně, kvůli onomu ‘tušení neznámého’ (jasně, pozdější trojblok Getsemane-Redux mě chytil taky, hlavně proto, že nevyšumí do neurčita). Ice a Young at heart mě až tak neodvařily, ale taky se na ně rád podívám. Prostě totální kult a klasika, základ stylu.